În prezența reprezentanților autotăților locale, la Iași a fost semnat ieri contractul privind lucrările de proiectare și execuție a noii piste a Aeroportului Internațional Iași, în lungime de 2.400 de metri. Din partea autorităților locale, contractul a fost semnat de Cristian Adomniței, președintele Consiliului Județean (CJ) Iași, iar din partea firmei câștigătoare a licitației de către Mathias Kirr, executiv manager Max Bogl România. ”Semnarea contractului privind construcția noii piste de la Aeroport reprezintă un moment foarte important pentru comunitatea ieșeană, având în vedere că Aeroportul Internațional Iași reprezintă cel mai important obiectiv de investiții din județul nostru. Este, de asemenea, un moment de cotitură și pentru dezvoltarea economică ulterioară a Iașilor, dacă avem în vedere că modernizarea Aeroportului nu este un scop în sine, ci reprezintă un instrument prin care urmează să atragem un număr cât mai mare de investitori la Iași”, a declarat președintele CJ Iași, Cristian Adomniței. Prezent la ceremonia de semnare a contractului privind lucrările de proiectare și execuție a noii piste a Aeroportului, primarul Gheorghe Nichita a subliniat importanța unui asemenea moment, așteptat de 23 de ani de către toți ieșenii. ”În ultimii 23 de ani, noi, autoritățile locale, nu am reușit, din păcate, să găsim energiile necesare pentru materializarea acestui obiectiv Ca ieșean, sunt extrem de bucuros că astăzi (ieri – n.r.) asist la semnarea contractului de modernizare a Aeroportului, iar ca om politic am fost și voi rămâne, în continaure, un partener al acestui proiect”, a afirmat primarul, care a precizat că Guvernul are datoria să ajute din punct de vedere financiar, în perioada următoare, administrația locală pentru realizarea celorlalte două etape de modernizare a Aeroportului, respectiv construcția parcării pentru avioane, a terminalului cargo și a noului sediu administrativ al unității. La rândul său, Mathias Kirr, executiv manager Max Bogl România, a spus că este onorat că firma pe care o reprezintă a câștigat licitația privind lucrările de proiectare și execuția a noii piste de la Aeroportul Internațional Iași, dând asigurări că acestea vor fi finalizate în termenul prevăzut în contract. ”La licitația organizată în luna aprilie de Consiliul Județean Iași, firma pe care o reprezint a depus o ofertă foarte bine documentată, care include soluții tehnice de ultimă oră pe plan mondial în ceea ce privește construcția pistelor din cadrul aeroporturilor. Totodată, nu este de neglijat nici faptul că soluția pe care noi am propus-o va permite funcționarea în paralel, practic, a activității la actuala pistă, până la finalizarea viitoarei piste, în lungime de 2.400 de metri. Firma Max Bogl, cu sediul în Germania, este unul dintre cei mai importanți actori pe plan mondial în domeniul construcțiilor civile (tuneluri căi ferate, tuneluri rutiere, construcția de metrouri, construcția de aeroporturi). Cu o cifră de afaceri, la sfârșitul anului 2012, de 1,6 miliarde de euro și peste 6.000 de angajați, Max Bogl a construit, în ultimii ani, pistele din cadrul aeroporturilor din Munchen, Stuttgart, Berlin și Varna (Bulgaria). În România, unde firma germană și-a deschis începând din acest an o filială proprie, Max Bogl a construit, printre altele, ”Arena Națională” din București, cel mai amre stadion al țării, în acest moment, cu o capacitate de peste 60.000 de locuri.
Asocierea de firme Max Boegl România, SC Vega’ 93 SRL și SC UTI Grup SA a fost desemnată câștigătoare a licitației privind proiectarea și execuția lucrărilor de construcție a noii piste de la Aeroportul Internațional Iași, cu o ofertă în valoare de 139.128.551 lei, fără TVA, respectiv circa 31 de milioane de euro (fără TVA). La licitația care a avut loc în luna aprilie 2013 privind proiectarea și execuția lucrărilor de construcție a noii piste de la Aeroport s-au înscris cinci firme și anume: Asocierea Max Boegl România, SC Vega ’93 SRL şi SC UTI Grup SA, EKO Insaat Vetic A. S. Turcia, Asocierea FCC Construcction SA Spania, S.C.T. (Societatea de Construcţii în Transporturi) Bucureşti SA, SC Loial Impex SRL şi AECOM Inoxa SLU Madrid, Asocierea Cavalleri Ottavio, Metropolitana Milanese, IG Group şi Trustul de Instalaţii Montaj şi Construcţii și, respectiv, Strabag AG Austria. Criteriul de atribuire a licitației a reprezentat-o oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, respectiv preţul ofertei, în procent de 50%, şi oferta tehnică, în procent tot de 50%. Valorile ofertelor depuse de firmele participante la licitație au fost cuprinse, în final, între 27.545.982,83 de euro şi 33.437.001,74 de euro, fără TVA. Potrivit caietului de sarcini, termenul de execuție a lucrărilor de proiectare și de realizare a noii piste de la Aeroport este de 25 de luni de la semnarea contractului cu firma câștigătoare a licitației. Contractul prevede proiectarea şi execuţia lucrărilor în vederea realizării suprafeţelor de mişcare aeroportuare aferente unei piste noi cu lungimea de 2.400 de metri. Concret, lucrările vor include proiectarea și realizarea pistei de decolare – aterizare, căii de rulare, extinderii platformei şi a drumului perimetral, instalaţiei de balizaj, precum și a canalizării pentru scurgerea apelor pluvial. Pentru prima etapă a proiectului, care include construcţia pistei noi, în lungime de 2.400 de metri, din asfalt, de tip flexibilă, similară celei de la Aeroportul din Frankfurt (Germania), realizarea parcării pentru avioane, montarea unui sistem modern de balizaj, precum şi realizarea unei canalizări noi şi a unui drum perimetral, care să corespundă cerinţelor actuale ale Uniunii Europene, fondurile vor fi asigurate de la bugetul CJ Iași, urmând ca, ulterior, acestea să fie suplimentate cu bani de la bugetul de stat. În ceea ce privește cea de-a doua etapă a proiectului, care presupune construcția, respectiv dezvoltarea, a două căi de degajare rapidă (Bravo și Charlie), a unei platforme de îmbarcare/debarcare a pasagerilor, precum și a instalațiilor aferente acestora (balizaj, sisteme de iluminare, etc.), cu o valoare estimată de 39,92 milioane de euro (cu TVA inclusă), fondurile necesare pentru implementarea acesteaia urmează să fie asigurate de la Uniunea Europeană. (E.M.)