Situația cadrelor didactice care se ocupă de copiii cu dizabilități, în atenția deputatului Cristina Nichita

apelul cristinei nichitaDeputatul PSD de Iași Cristina Nichita a adresat un apel ministrului Educației Naționale, Remus Pricopie, dar și celorlalți factori de decizie de la nivelul structurilor abilitate, în legătură cu modul de aplicare a metodologiei – cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2013-2014 și, în mod special, a cadrelor didactice care se ocupă de copiii cu dizabilități. Pornind de la o chestiune particulară, care i-a fost adusă la cunoștință, recent, de un grup de profesori și învățători de la Şcoala Gimnazială Specială ”Constantin Păunescu” din Iaşi, deputatul atrage atenția prin intermediul unui comunicat de presă că, potrivit motodologiei – cadru privind mobilitatea personalului didactic din învățământul preuniversitar, ”cadrele didactice titulare în învăţământul special (…) care nu au specializări în concordanţă cu Centralizatorul, au obligaţia de a urma programe de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări şi/sau ocuparea de noi funcţii didactice, studii universitare sau postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului – studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, cu specializări în: psihopedagogie specială, psihologie, pedagogie ori studii universitare de masterat în domeniile psihologie sau ştiinţele educaţiei, în concordanţă cu Centralizatorul pentru învăţământ special”. ”În aparență, această prevedere este una care asigură rigoare și profesionalism într-un domeniu extrem de sensibil și, privită din punct de vedere al elevilor acestor forme de învățământ, ea nu poate aduce decât lucruri bune. Privită însă din punctul de vedere al profesorilor, metodologia este mai mult decât îndoielnică fiindcă, în chip concret, ea îi obligă pe profesorii care funcționează deja în domeniu să mai facă încă un program de masterat. Situația e cu atât mai paradoxală cu cât mulți dintre semnatarii documentului care a ajuns la biroul meu parlamentar de la Iași sunt deja titulari pe posturile respective și se ocupă de copiii cu dizabilități”, declară Cristina Nichita. Potrivit deputatul social democrat, problema este mult mai gravă, dacă se ține seama că, privind la lista cursurilor pe care ar trebui să le facă aceste cadre didactice, se remarcă faptul că acestea nu sunt deloc reprezentate la nivelul capitalelor de județ. ”Iașul, care este al doilea centru universitar al țării, nu poate oferi asemenea cursuri, ele fiind disponibile doar la o universitate bucureșteană sau în străinătate. Este greu să condamni niște oameni care au familie și trăiesc dintr-un salariu de profesor să meargă timp de minimum trei semestre universitare să petreacă măcar o jumătate de săptâmână la București. Pe de altă parte, costul unor asemenea studii nu poate fi suportat în nici un fel de profesori, a căror poziție în piramida salarială din România este cunoscută de toată lumea”, a subliniat parlamentarul. În plus, menționează Cristina Nichita, și mai grav este că, având masterat sau nu, profesorii respective fac o muncă extrem de delicată și de specializată, în care experiența este mult mai importantă decât în alte domenii. ”Chiar presupunând că în 2017, termenul limită pentru absolvirea cursurilor cerute de metodologie, vom avea cadre școlite corespunzător care să le ia locul (lucru de care eu mă îndoiesc sincer!) noul personal va avea nevoie de ani întregi pentru a acumula experiența necesară și nu prea va mai avea de la cine să învețe lucrurile practice dar care individualizează fiecare meserie”, afirmă deputatul. Având în vedere toate aceste aspecte, Cristina Nichita cere atât Ministerului Educației Naționale, cât și celorlalte foruri abilitate, să dea o cât mai mare atenție felului în care reformele administrative îi afectează pe salariații angajați cu contracte de muncă pe perioadă nedeterminată și care sunt titulare pe post. ”Să nu uităm că scopul oricărei reforme este obținerea unui sistem bun și funcțional, populat de oameni, și nu a unui sistem perfect dar pustiu. Nu e nimic rău să înveți, nu ești niciodată prea bătrân ca să înveți, dar e de așteptat de la acela care îți modifică parametrii muncii să îți dea ocazia să te perfecționezi fără a împrumuta bani de la bancă și fără să te mute din localitatea de domiciliu”, a încheiat deputatul social democrat ieșean. (E.M.)