România este pe primul loc în Uniunea Europeană la progresele înregistrate între 2009 și 2012 în diminuarea procentajului elevilor cu un nivel scăzut al competențelor la matematică (-6,2 puncte procentuale), pe locul doi la progresele înregistrate la științe (-4,1 pp) și pe zece la cele referitoare la lectură (-3,1 pp), informează cel mai recent raport dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) la Bruxelles.
Raportul, care analizează competențele elevilor de 15 ani la matematică, științe și lectură, a produs rezultate diferite de la un stat membru la altul, se notează într-un comunicat al Comisiei Europene. UE în ansamblu are restanțe grave în ceea ce privește matematica, însă rezultatele sunt mai încurajatoare la științe și lectură, materii la care Europa se află pe drumul cel bun în sensul atingerii obiectivului din strategia Europa 2020 referitor la reducerea procentajului elevilor cu rezultate slabe la mai puțin de 15%. Rezultatele au fost prezentate la Bruxelles de către Yves Leterme, secretar general adjunct al OCDE, și de către Jan Truszczynski, director general pentru educație și cultură la CE. Raportul arată că zece state membre — România, Bulgaria, Cehia, Danemarca, Estonia, Irlanda, Croația, Letonia, Austria și Polonia — au înregistrat din 2009 până în 2013 progrese semnificative în diminuarea procentajului elevilor cu nivel scăzut al competențelor în toate cele trei domenii care fac obiectul analizei. Pe de altă parte, cinci state membre — Elveția, Ungaria, Slovacia, Finlanda și Suedia — au înregistrat o creștere a numărului de tineri cu rezultate slabe. În general, rezultatele înregistrate în UE sunt ceva mai bune decât în Statele Unite, însă atât UE, cât și SUA se situează în urma Japoniei. ‘Felicit statele membre care și-au îmbunătățit rezultatele, însă este clar că UE în ansamblu trebuie să-și intensifice eforturile. Statele membre trebuie să găsească în continuare soluții pentru a combate rezultatele școlare slabe și pentru a-i ajuta pe elevi să-și dezvolte competențele necesare pentru a reuși în lumea modernă. Aceste rezultate ne reamintesc faptul că a investi într-o educație de calitate este fundamental pentru viitorul Europei’, a declarat comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret, Androulla Vassiliou. Studiul PISA (Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor) a fost efectuat o dată la fiecare trei ani de la lansarea sa în anul 2000. La ediția 2012 a studiului PISA au participat toate cele 34 de țări membre OCDE și 31 de țări partenere, reprezentând peste 80% din economia mondială. La teste au luat parte aproximativ 510.000 de elevi cu vârste cuprinse între 15 ani și 3 luni și 16 ani și 2 luni. Elevii au fost testați la matematică, lectură și științe, cu accent pe matematică. La lectură, procentajul elevilor cu rezultate slabe a scăzut continuu în UE, de la 23,1% în 2006 și 19,7% în 2009, la 17,8% în 2012. Dacă această tendință continuă, nivelul de referință de 15% ar putea fi atins până în 2020. Numai șapte țări au atins acest obiectiv, iar zece, printre care și România, au înregistrat progrese notabile. România este pe locul zece la reducerea procentajului scăzut al elevilor cu rezultate slabe la lectură, cu o scădere de 3,1 pp în perioada 2009-2012, într-un clasament dominat de Polonia (-8 pp), Irlanda (-7,6 pp) și Cehia (-6,2 pp). România este însă pe locul doi în UE, după Bulgaria (39,4), la procentul elevilor cu rezultate slabe la acest capitol, în ciuda progreselor înregistrate, acesta ridicându-se la 37,3. Progresele înregistrate de România sunt și mai evidente la matematică, locul I în UE, cu o diminuare de 6,2 pp, dar și la acest capitol țara noastră ocupă locul trei în UE, 40,8% dintre elevii de 15 și 16 ani având rezultate slabe, după Bulgaria (43,8%) și Cipru (42%). La capitolul științe, România este pe locul doi la progresele realizate în perioada 2009-2012, cu o scădere de 4,1% a procentajului elevilor cu rezultate slabe, devansată de Austria (-5,2%), și la același nivel cu Polonia și Irlanda. Procentul în cauză este de 37,3, pe locul doi în UE după Cipru (38), dar mai mare decât în Bulgaria (36,9). Atât la matematică, cât și la științe există deja patru state membre UE și respectiv zece care se situează sub nivelul de referință vizat pentru 2020, cel de 15%.