Învățământul special este mult mai adecvat pentru copii cu dizabilități decât cel de masă, arată un studiu realizat la nivel național de către „Departamentul de Psihopedagogie Specială” din cadrul Facultății de Psihologie a Universității ‘Babeș-Bolyai’ (UBB). Potrivit directorului acestui departament, Adrian Roșan, care a fost și coordonatorul cercetării, studiul a fost realizat în contextual în care un grup de ONG-uri a inițiat un proiect legislativ care vizează desființarea învățământului special. ‘Am realizat un studiu intitulat „Cartea albă a psihopedagogiei speciale”, care și-a propus identificarea opiniilor specialiștilor și a părinților copiilor cu dizabilități, privind învățământul special și de masă — unde ar fi mai bine pentru acești copii să învețe. Concluziile studiului spun foarte clar că învățământul special este mai adecvat nevoilor copiilor cu dizabilități decât cel de masă’, a spus Roșan. De asemenea, studiul relevă că integrarea copiilor cu dizabilități în învățământul de masă este bine să se facă în măsura în care este posibil. Roșan a mai spus că, în prezent, majoritatea copiilor cu dizabilități învață în școli special, iar scopul studiului a fost acela de a arăta, prin metode științifice, ce este mai bine pentru copiii cu nevoi speciale. Cercetarea psihopedagogilor din cadrul Facultății de Psihologie a UBB a fost realizată în decurs de trei luni, din septembrie până în noiembrie, pe 831 de elevi, profesori, părinți și psihologi, din 35 de județe. Potrivit datelor Agenției Naționale a Persoanelor cu Handicap, în România trăiesc peste 60.000 de copii care prezintă diferite forme de handicap, respectiv psihic, somatic, auditiv, vizual, mental sau alte forme. Dintre aceștia, jumătate, respectiv peste 30.000, au o formă gravă de handicap. Restul copiilor au forme de handicap în diverse grade, categorisite cu „accentuat”, „mediu” și „ușor”.