Legea de aprobare a OUG referitoare la posturi și la reducerea cheltuielilor la autorități, neconstituțională

Curtea_ConstitutionalaCurtea Constituțională a României (CCR) a decis miercuri că este neconstituțională Legea de aprobare a OUG 77/2013 referitoare la stabilirea unor măsuri în ceea ce privește asigurarea funcționalității administrației publice locale, a numărului de posturi și reducerea cheltuielilor la instituțiile și autoritățile publice din subordinea, sub autoritatea sau coordonarea Guvernului ori a ministerelor.

Curtea a admis, cu majoritate de voturi, sesizarea PDL și PP-DD și a constatat că legea atacată este neconstituțională prin raportare la art. 115 alin 6 din Constituție care prevede că prin ordonanță de urgență nu pot fi afectate instituții fundamentale ale statului și drepturi și libertăți fundamentale. În 28 ianuarie, Curtea a amânat pronunțarea, după ce în urmă că aproximativ 2 săptămâni a hotărât întreruperea deliberărilor pentru o mai bună studiere a problemelor ce formează obiectul cauzelor. Sesizarea a fost formulată de 61 de deputați aparținând grupurilor parlamentare ale PDL și PP-DD și vizează Legea de aprobare a Ordonanței de Urgență a Guvernului 77/2013. Autorii sesizării consideră că prin ordonanță au fost aprobate mai multe măsuri care sunt într-o totală contradicție cu dispozițiile art. 115 alin. (6) din Constituție. Ei arată că măsuri asemănătoare au fost adoptate și prin OUG 37/2009 și OUG 105/2009, care au fost declarate neconstituționale de CCR. Parlamentarii argumentează că anterior CCR a stabilit, cu valoare de principiu, că înțelesul sintagmei „afectarea regimului instituțiilor fundamentale ale statului” are în vedere toate componentele care definesc regimul juridic al acestora — structura organizatorică, funcționarea, competențele, resursele materiale și financiare, numărul și statutul personalului, salarizarea, categoria de acte juridice pe care le adoptă. Ei susțin că prin legea criticată au fost afectate instituții fundamentale ale statului, precum și toate celelalte componente care definesc regimul juridic al acestora, iar Guvernul a intervenit într-un domeniu pentru care nu avea competența constituțională materială. Deputații PDL și PP-DD consideră că au fost desființate, cu unele excepții, posturile vacante de la ministere, instituții și autorități publice aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Guvernului ori a ministerelor, indiferent de modul de finanțare; a fost redus numărul total de posturi ocupate în cadrul unor instituții; s-a dispus ca instituțiile publice să își modifice structurile funcționale, astfel încât numărul total al funcțiilor de conducere din cadrul fiecărei autorități care are în aparatul propriu/ de specialitate și personal contractual ori, după caz, numai personal contractual, să fie de maximum 12% din numărul total al posturilor aprobate; s-a aprobat transformarea posturilor de conducere desființate în posturi de execuție corespunzătoare studiilor și condițiilor de vechime avute; s-a reglementat modificarea structurii stabilite anterior a serviciilor publice deconcentrate; s-a dispus ca ocuparea posturilor vacante prin concurs/examen să se facă numai după obținerea avizului favorabil al Guvernului, printr-o notă inițiată de Ministerul Dezvoltării și Ministerul Finanțelor ori a Ministerului Sănătății, Ministerului Educației, Ministerului Muncii, după caz, cu condiția încadrării în plafoanele de cheltuieli de personal aprobate.