Compozitorului Vladimir Cosma (74 de ani) îi place să dea o a doua viața compozițiilor sale muzicale, care sunt interpretate dincolo de marele ecran de mari orchestre. ‘Pentru mine, este indispensabil ca muzica scrisă pentru marele ecran să poată fi extrasă din film și să aibă o existență proprie’, a declarat pentru AFP compozitorul francez de origine română care a scris muzica pentru aproximativ 300 de filme pentru marele și micul ecran. În două concerte ce vor fi susținute pe 24 și 25 octombrie la cinematograful Grand Rex din Paris, Vladimir Cosma va dirija Orchestra națională belgiană. Aproape toate piesele sale sunt asociate cu mari succese ale filmului francez din anii 1970 și 1980. Printre ele, ‘Marele blond cu un pantof negru’, ‘Aripioară sau picior’, ‘Asul așilor’, ‘Rabinul Jacob’, ‘Distratul’ și multe altele. Acum circa zece ani, compozitorul născut la București s-a hotărât să își rescrie partiturile pentru scenă și să le încredințeze unor mari orchestre simfonice. ‘Fac ceea ce Stravinsky și Ravel au făcut înaintea mea, reluând părți din muzica lor de balet pentru a le transforma în suite simfonice. Baletul le-a permis să scrie muzică, așa cum a făcut filmul pentru mine, dându-mi ocazia acum să merg mai departe cu compoziția’, a spus compozitorul, care a obținut numeroase premii în Franța. Născut la București într-o familie de muzicieni, Vladimir Cosma a știut să amestece genurile și nu ezită să pună în compozițiile sale instrumente clasice și tradiționale, ca ocarina și taragotul. ‘Muzica trebuie să adauge o dimensiune suplimentară filmului, fără să repete ceea ce se vede deja pe ecran’, a spus compozitorul referindu-se la calitățile unei bune muzici de film. El a încercat mereu să creeze acest decalaj între muzică și imagini. ‘În +Marele blond+, de exemplu, am ales naiul și țambalul, deși mi s-a cerut o temă care să parodieze muzica din peliculele +James Bond+’, a spus Cosma. Cineaștilor le-a plăcut fără îndoială procedeul, din moment ce au ținut să colaboreze cu compozitorul român de-a lungul celor 50 de ani de carieră ai acestuia. ‘Îmi plac muzicienii de cinema a căror muzică trece dincolo de film. Se poate asculta muzica lui Ennio Morricone fără să vezi filmul’, a încheiat Cosma, citat de AFP.