19071 ulei pe pânză 146x55 cm | Muzeul Ermitaj, Sankt Petersburg, Rusia
Paul Signac (1863-1935) se gândise iniţial să devină arhitect, dar, în 1884, i-a întâlnit pe Claude Monet şi pe Georges Seurat, fiind impresionat de culorile primului şi de metodele sistematice de lucru şi de teoria culorii ale celui de-al doilea. La 21 de ani, a devenit adeptul fidel al lui Seurat, trecând de la arhitectură la pictură. Sub influenţa lui Seurat, Signac a abandonat tuşele vagi ale impresionismului pentru a experimenta stilul pointillist. în fiecare vară, Signac părăsea Parisul şi picta peisaje viu colorate ale ţărmului francez. Era pasionat de navigaţie şi, începând cu 1892, a călătorit într-o micuţă ambarcaţiune prin aproape toate porturile Franţei, Olandei şi din jurul Mediteranei. S-a întors cu acuarele luminoase în care schiţase în viteză lucrurile văzute şi pe care le picta pe pânze mari, în atelier. Tehnica pointillistă existentă în picturile sa.e constă în aplicarea unor mici puncte de culoare şi es:e cunoscută uneori ca „divizionism“. Signac a mers chia- mai departe decât Seurat în deşirarea metodică a luminii în elementele ei de culoare pură şi a trasat tuşe dreptunghiulare care seamănă cu nişte bucăţele ce sticlă colorată. în 1901, a pictat o versiune mai mică ş mai puţin emoţionantă decât această vedere a portul./ din Marsilia. Luminozitatea extraordinară a lucrării de faţă reiese din aplicarea de pigmenţi puri, neamestecaţi; influenţa exercitată asupra sa de pictori ma tineri, precum Henri-Edmond Cross, Andre Derain şi Henri Matisse este evidentă. Artiştii s-au inspirat reci proc, iar Signac a jucat un rol important în dezvoltarea fovismului. Adrian Filip