Raport UNICEF: România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privința investiției în educație

România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește investiția în educație, se arată într-un studiu făcut public luni de UNICEF România, care mai menționează că, dacă până în 2025 suma din buget alocată acestui domeniu va fi mai mică de 6% din PIB, țara va pierde între 12 și 17 miliarde de euro între 2015 și 2025.

Studiul „Costurile investiției insuficiente în educație în România” corelează sumele alocate de la bugetul de stat din acest domeniu cu evoluția economică a țării. Ampla cercetare a fost realizată prin comparație cu situațiile din Letonia și Ungaria, țări considerate de către cercetători ca fiind apropiate de contextul României.

Potrivit experților, pentru rezultate optime investițiile în educație ar trebui făcute la nivelul celor mai mici clase, pentru copii cu vârste de 3-4 ani. De asemenea, potrivit aceluiași studiu, impactul cel mai important în ceea ce privește investiția în educație este înregistrat în rândul categoriilor defavorizate.

„Credem cu ardoare că este necesară creșterea progresivă a investiției în educație până la 6% din PIB, cum este stabilit în Legea Educației din 2011 (…) Prin urmare, în ultimele luni, cu ajutorul unor experți internaționali și naționali și prin consultări strânse cu Ministerul Educației Naționale și Banca Mondială, am căutat argumente financiare”, a declarat reprezentantul UNICEF în România Sandie Blanchet.

Potrivit studiului, „dacă România va menține nivelul investiției în educație atât de scăzut, va pierde între 12 și 17 miliarde de euro între 2015 și 2025”. În prezent, bugetul Educației este aproximativ 3,4% din PIB.

Una din recomandările experților, în urma studiului, este ca investițiile să fie incluse într-o strategie pe termen lung și să vizeze într-o mai mare măsură categoriile defavorizate — copii din mediul rural, copii cu dizabilități sau populația romă.

Studiul a fost realizat atât la nivel micro — fiind luată în considerare corelarea dintre educație, bugetul gospodăriei, forța de muncă și condițiile de viață — și macro — fiind folosite diverse metode, pe date furnizate de Institutul de Științe ale Educației. Astfel, pentru România s-au luat în considerare două scenarii — scenariul A, în care investiția în învățământ, în România, ar rămâne cea din prezent, și scenariul B — în care până în 2025 bugetul Educației ar ajunge la 6% din PIB.

În scenariul A, rezultatele României la testele internaționale de educație PISA vor rămâne la același nivel, șomajul nu va scădea, iar PIB-ul va crește, în 2020, cu 1,9%, fiind într-o curbă descendentă.

În cazul scenariului B, România va atinge media de 500 de puncte la testele PISA iar PIB-ul va crește cu 2,7% per capita. Potrivit experților, fiecare an de școlarizare în plus reduce riscul de șomaj cu 8%, iar riscul de probleme de sănătate cu 8,2%. De asemenea, dacă părăsirea timpurie a școlii scade cu 7,5%, PIB-ul va crește cu 0,38%.

Ministrul Educației, Remus Pricopie, a declarat că de obicei „bugetul educației e privit ca un buget din care se cheltuiesc banii, când de fapt este un buget din care se investesc bani”.

Concluziile studiului au fost făcute publice în prezența ministrului Educației, Remus Pricopie, a reprezentantului UNICEF în România, Sandie Blanchet, a lui Pierre Varly, expert internațional, și a lui Ciprian Fartușnic, Director al Institutului de Științe ale Educației.