Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi Comisia Europeană au convenit ca prioritară dezvoltarea planurilor de mobilitate pentru polii de creştere, astfel încât acestea să devină cadrul suport al proiectelor de transport urban ce urmează a fi finanţate prin Programul Operaţional Regional pentru perioada 2014-2020, cu sprijinul Fondului European pentru Dezvoltare Regională. În scopul atingerii acestui deziderat, Guvernul României şi Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare au încheiat un acord privind elaborarea proiectului Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă pentru cei șaspte poli de creştere din România şi aglomerarea Bucureşti-Ilfov, printre care se numără şi Zona Metropolitană Iaşi. Planul de Mobilitate Urbană Durabilă are ca obiectiv crearea unui sistem de transport urban durabil şi modern, care să susțină dezvoltarea economică prin creșterea accesibilității pentru populație și mărfuri. Acesta vizează felul în care oamenii şi mărfurile se deplasează, prin utilizarea diferitelor mijloace de transport. Principalele beneficii ale unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă sunt: facilitarea accesului tuturor la locurile de muncă şi la servicii; reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră şi a consumului de energie; îmbunătăţirea siguranţei şi securităţii, reducerea costurilor de călătorie; obţinerea unei mobilităţi unitare, fără întreruperi; creşterea atractivităţii şi a calităţii mediului urban. Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru polul de creştere Iaşi este dezvoltat în parteneriat cu Primăria Municipiului Iaşi, Consiliul Judeţean Iaşi, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară – Zona Metropolitană Iaşi şi se va concretiza într-o strategie care va conţine proiecte specifice adresate comunităţii ce urmează să fie implementate până în anul 2030. Durata proiectului este de 12 luni, pe parcursul cărora se vor derula mai multe etape. Un proces important care va avea loc în perioada noiembrie-decembrie 2014 îl constituie colectarea de date din teritoriu privind caracteristicile actuale ale mobilităţii pentru persoane şi marfă. În acest sens, pentru ca datele culese să fie cât mai corecte si reprezentative, este esenţială implicarea şi colaborarea cetăţenilor, întrucât proiectul presupune inclusiv desfăşurarea de interviuri în gospodării. (E.M.)