EY: 52% dintre studenți vor să înceapă o afacere proprie în următorii doi ani (studiu)

Circa 52% dintre studenții români vor să înceapă propria afacere în următorii doi ani, iar 57% ar preferă să fie antreprenori și nu manageri într-o companie, conform studiului ‘Barometrul educației și culturii antreprenoriale în rândul tinerilor’.

În același timp, 56% dintre tineri consideră oportun să devină antreprenori după acumularea de experiență profesională, mai arată studiul, realizat de EY România în parteneriat cu Academia de Studii Economice din București.

Studiul mai semnalează că 97% dintre tinerii respondenți sunt dispuși să muncească din greu pentru a obține ceea ce își doresc, iar 86% sunt dispuși să își asume riscuri în acest sens. De asemenea, majoritatea respondenților consideră viziunea ca fiind cea mai importantă calitate a unui antreprenor de succes, urmată de motivație, pasiune și capacitatea de a inova.

38% dintre tinerii studenți români spun că educația și pregătirea antreprenorială s-au îmbunătățit într-o oarecare măsură în ultimul an în universitatea lor, iar 48% dintre ei au luat contact cu profesioniști din domeniul studiat în cadrul universității. Cu toate acestea, 44% dintre studenții intervievați spun că universitatea pe care o urmează îi pregătește într-o măsură medie pentru a deveni antreprenori.

Cele mai importante trei măsuri care ar susține universitatea în dezvoltarea spiritului antreprenorial în percepția studenților ar fi simulări de tipul creează și administrează propria afacere, stagii de practică în companii antreprenoriale și cursuri de educație antreprenorială.

În ceea ce privește cele mai importante trei motive pentru a începe propria afacere, acestea sunt, în opinia respondenților, împlinirea aspirațiilor prin punerea în practică a propriilor idei, independența și capacitatea de a fi propriul șef și perspectiva realizării de venituri din antreprenoriat, în timp ce obstacolele cele mai importante sunt considerate lipsa capitalului de început, teama de eșec și situația economică incertă. În privința capitalului, fondurile europene ar reprezenta sursa principală de finanțare a start-up-ului personal.

Factorii cei mai importanți ai succesului în afaceri sunt considerați de către tineri: ideea afacerii, calitatea planului de afaceri și calitatea rețelei de contacte de business.

Dacă doar 5% dintre antreprenorii români respondenți în studiul EY Barometrul antreprenoriatului românesc consideră că eșecul în afaceri este în societatea românească perceput ca prilej de învățare, tinerii studenți sunt mult mai optimiști. 22% dintre ei consideră eșecul în afaceri o oportunitate bună de a învăța. Tot tinerii sunt mai optimiști decât antreprenorii consacrați în privința mentalităților românești: 47% consideră că spiritul antreprenorial este susținut de mentalitățile și valorile locale, față de doar 35% dintre antreprenori care consideră același lucru.

Printre studenții români, cea mai mare notorietate ca antreprenor o deține Ion Țiriac, urmat de Marius Ghenea, antreprenor în serie și business angel, și Dragoș Anastasiu (Eurolines). În cazul antreprenorilor străini, Steve Jobs este devansat ca notorietate de Bill Gates în rândul tinerilor români.

Cercetarea Barometrul educației și culturii antreprenoriale în rândul tinerilor a fost realizată în perioada 3 — 29 iunie 2014, în rândul studenților din universitățile din România aflați în an terminal, pe un eșantion de 765 de studenți.

Respondenții provin din universitățile Academia de Studii Economice București, Universitatea București, Universitatea Politehnică București, Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iași, Universitatea Babeș Bolyai Cluj Napoca, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea Petrol și Gaze Ploiești, Universitatea Ovidius din Constanța, Universitatea Politehnică Timișoara, Universitatea din Pitești, Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară, Universitatea Ștefan cel Mare Suceava, Universitatea Valahia din Târgoviște, Universitatea ‘1 Decembrie 1918’ din Alba Iulia. Majoritatea răspunsurilor a fost colectată de la studenții din cadrul Academiei de Studii Economice din București, aceasta fiind și partenerul EY în realizarea barometrului.

EY este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 500 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale.