Numerarul, cea mai răspândită formă de plată în România, 80% dintre plățile IMM-urilor sunt în cash

bani_10_67162746c6Numerarul continuă să fie cea mai răspândită formă de plată în România, având în vedere că 80% dintre plățile realizate de firmele mici și mijlocii din țară sunt realizate în cash, față de 29% în Polonia, conform unui studiu remis luni .Aproape jumătate dintre proprietarii de IMM-uri din România (47%) sunt constant preocupați de situația financiară a firmei și vor să dețină controlul total al administrării afacerii, deși nu se simt pregătiți să ia decizii financiare complexe, potrivit unui studiu realizat de Visa Europe despre comportamentul de plată al firmelor mici și mijlocii. De asemenea, studiul arată că peste 50% dintre IMM-uri întâmpină dificultăți în gestionarea fluxului de numerar, iar aproape 60% consideră o provocare să țină o evidență clară a finanțelor. Antreprenorii și managerii de IMM-uri sunt prudenți în accesarea unui credit bancar și preferă să se bazeze pe propriile resurse. Totodată unul din doi antreprenori români sunt foarte precauți în luarea deciziilor financiare sau stabilirea unei strategii complexe privind fluxul de numerar — situație similară cu cea din Germania (46%), însă sub nivelul înregistrat în Franța (55%) sau Spania (60%). Două treimi dintre IMM-uri dețin un singur cont bancar, iar 70% dintre firmele care au unul sau mai multe conturi curente preferă să lucreze cu o singură bancă. În general, interacțiunea cu banca se limitează în principal la depunerea și retragerea de numerar, însă se observă creșterea gradului de utilizare a operațiunilor de online banking în condițiile în care numai o treime dintre IMM-uri apelează la aceste servicii pentru plăți curente sau transferuri bancare. „Ne dorim ca băncile să nu fie doar colacul de salvare pe timp de furtună, ci un partener stabil, care îți este alături pe tot parcursul călătoriei. Este nevoie de o relație mai apropiată între IMM-uri și bănci, care să depășească barierele unei simple comunicări la ghișeu și să răspundă nevoii reale de informare și consiliere în privința utilizării serviciilor bancare. Din păcate, numai trei din zece IMM-uri spun că au un card business și aproape o treime dintre manageri își folosesc cardurile personale pentru plățile realizate pe firmă, ceea ce îngreunează evidența cheltuielilor și pune presiune pe veniturile lor personale”, a spus Cătălin Crețu, director subregional pentru România, Croația și Slovenia al Visa Europe. Studiul a fost realizat în prima jumătate a anului 2014 în rândul a peste 600 de firme mici și mijlocii înregistrate în România din domenii de activitate variate cum ar fi construcții, industria prelucrătoare, comerț en gros și en detail, HoReCa, transporturi și comunicații, servicii de business.