Primarul Gheorghe Nichita nu renunță la ideea includerii în Master Planul de infrastructură rutieră a României pentru perioada 2014-2020 a Autostrăzii Est – Vest, insistând pe lângă Guvern pentru găsirea fondurilor necesare în vederea demarării acestei investiții începând din 2016 și nu din 2025, așa cum era prevăzut inițial în proiect. În cadrul unei întâlni pe care a avut-o, recent, atât cu premierul Victor Ponta, cât și cu ministrul Transporturilor, Ioan Rus, șeful municipalității ieșene le-a înmânat celor doi demnitari ai statului un material privind necesitatea construcției unei autostrăzi care să lege Moldova de Ardeal. ”În cadrul întrevederii pe care am avut-o cu cei doi le-am explicat de ce este nevoie să se reanalizeze Master Planul de transport și să se reconsidere situația alocării fondurilor pentru autostrăzi și drumuri exprese. Vreau să asigur opinia publică din Iași și din Moldova că nu voi accepta niciodată neintroducerea autostrăzii Iași – Târgu Mureș în Master Planul de Transport al României și voi face tot ceea ce-mi stă în putere ca lucrările pentru ca acest obiectiv de investiții să fie trecute în document începând din 2015-2016 și nu din 2025 până în 2030. Pentru acest lucru avem argumente economice, autostrada Iași Târgu Mureș fiind singura infrastructură de transport care poate aduce bunăstare întregii Moldove, constituindu-se într-un magnet pentru atragerea investitorilor străini. Intențiile companiilor de a investi în această zonă țin strict de lipsa unei infrastructuri moderne și rapide de transport. De asemenea, avem și o serie de argumente geo-strategice: nu putem rămâne indiferenți la soarta românilor de peste Prut, a celor din Republica Moldova. Românii de dincolo de Prut au dat un semnal clar la ultimele alegeri că doresc apropierea de Uniunea Europeană. Lipsa autostrăzii ar duce la o izolare atât a Moldovei din stânga, cât și din dreapta Prutului. Mai mult decât atât, odată cu realizarea autostrăzii Est – Vest, Iașul și Moldova pot deveni porți de desfacere pentru piața de est. Nu în ultimul rând există și argumente de ordin istoric pentru construcția acestei autostrăzi: în 2018 aniversăm o sută de ani de la Marea Unire. Prin realizarea autostrăzii unim din punct de vedere al infrastructurii nu numai Moldova de vestul țării, ci și Basarabia de România și Europa. Iașul și Moldova s-au sacrificat încă de la 1859 pentru realizarea statului unitar român, cu promisiunea că rolul acestui oraș va fi recunoscut și recompensat prin pierderea capitalei. E timpul să realizeze și dânșii, cei din restul țării, că au o obligație față de Iași. Iașul nu este un oraș oarecare, ci este pur și simplu un oraș-simbol al națiunii românilor, care trebuie să-și recapete recunoașterea cuvenită”, a declarat primarul Gheorghe Nichita. Edilul a spus că în perioada următoare, autoritățile locale, împreună cu celelalte instituții, inclusiv Mitropolia Moldovei și Bucovinei și Episcopia Romano-Catolică, vor întocmi un material privind necesitatea realizării autostrăzii Est – Vest, care va fi depus atât la Ministerul Transporturilor, cât și la Guvern, Parlament, Președinție și Uniunea Europeană, în care vor fi prezentate, pe larg, argumentele în vederea demarării acestei investiții. Potrivit primarului, ministrul Ioan Rus a promis că va reanaliza posibilitatea includerii autostrăzii Iași – Târgu Mureș în Master Planul de infrastructură rutieră a României în perioada 2014-2020, urmând ca, ulterior, să fie identificate și sursele de finanțare. (E.M.)