Încrederea consumatorului român, pe trend ascendent; temerile privind siguranța locului de muncă rămân ridicate (studiu)

Încrederea consumatorului din România se află în continuare pe un trend ascendent, cu un scor de 77 în ultimul trimestru al anului trecut, de la 73 în precedentele două trimestre, însă temerile cu privire la siguranța locului de muncă rămân la un nivel ridicat, arată un studiu referitor la încrederea consumatorului la nivel global.

Potrivit sursei citate, principalele îngrijorări ale românilor sunt starea sănătății, siguranța locului de muncă, datoriile și creșterea valorii facturilor la utilități.

‘Starea sănătății și datoriile sunt menționate semnificativ mai mult în rândul românilor comparativ cu media europeană, ca principale îngrijorări. Temerile cu privire la siguranța locului de muncă au rămas în continuare la un nivel ridicat (20% față de 19% în T3), cu mult peste nivelul de 9% din T2. Îngrijorările referitoare la economie au continuat să crească, ajungând la un nivel de 10% (față de 8% în T3 și 7% în T2). La polul opus, temerile cu privire la izbucnirea unui război au scăzut semnificativ în T4 2014, la 4%, după un nivel stabil de 7% în T2 și T3. Printre alte îngrijorări de natură economică, temerile cu privire la datorii au crescut la 13%, semnificativ mai mult față de T3 (9%)’, arată studiul realizat de compania Nielsen.

Pe de altă parte, în ceea ce privește indexul încrederii consumatorilor, România își păstrează ritmul bun de creștere, înregistrând un scor ușor peste media europeană și semnificativ mai mare decât al celorlalte țări din vecinătate, precizează sursa citată. De altfel, încrederea consumatorului în România a consemnat cel mai înalt scor de la începutul turbulențelor financiare globale din 2008, în pofida unui mediu socio-politic național și european în continuă schimbare.

Încrederea consumatorului pe plan mondial a scăzut două puncte în T4 2014 față de trimestrul precedent, dar, la nivelul întregului an, a urcat cu două puncte și a încheiat anul 2014 cu un index de 96.

Încrederea consumatorului a scăzut, în T4 din 2014, cu un punct în America de Nord (106) și Asia-Pacific (106), singurele regiuni care au înregistrat scoruri peste nivelul de bază de 100. Încrederea a scăzut, de asemenea, cu un punct în Orientul Mijlociu/Africa (95), cu trei puncte în America Latină (88) și cu două puncte în Europa (76), față de trimestrul anterior.

În rândul celor mai mari economii ale lumii, încrederea consumatorului a scăzut cu două puncte în SUA (106), cu patru puncte în China (107) și cu patru puncte în Japonia (73).

Peste jumătate dintre respondenții la nivel global (53%) cred că s-au aflat în recesiune în al patrulea trimestru, o îmbunătățire de un punct procentual față de trimestrul anterior și o îmbunătățire de patru puncte față de anul anterior (T4 2013). În total, 58% dintre piețele măsurate la nivel global au raportat îmbunătățiri ale sentimentului de recesiune, pe parcursul anului.

În zona euro, încrederea a scăzut în 20 din 32 de piețe. ‘Numai Danemarca, cu un scor al încrederii consumatorului de 103, a manifestat optimism, iar Germania și Elveția au fost singurele două țări în care jumătate din respondenți (49% și 56%, în mod respectiv) sunt optimiști cu privire la perspectivele locurilor de muncă, în următoarele 12 luni. Încrederea în Germania, cea mai mare economie din regiune, a crescut cu un punct de index la un scor de 98’, se precizează în comunicatul citat.

Cea mai mare creștere a indexului la nivel regional, în comparație cu al treilea trimestru, s-a înregistrat în Irlanda (+6 la 90) în timp ce, în sens contrar, indicele Rusiei a scăzut cu opt puncte la un scor de 79, după trei trimestre consecutive de creșteri.

Intențiile de cheltuieli/economii discreționare, la nivel global, ori au rămas constante ori au scăzut ușor în al patrulea trimestru: aproape jumătate (48%) planifică să economisească banii rămași rest, aproximativ trei respondenți din 10 se așteaptă să cheltuiască pe concedii/vacanțe (34%), haine noi (34%) și divertisment în afara casei (30%). Un sfert dintre respondenții la nivel global planifică achiziția de noi produse tehnologice (24%) și plata datoriilor (25%). O cincime va cheltui pe îmbunătățiri ale casei (21%) și va investi în acțiuni (21%), iar unul din 10 oameni va economisi pentru pensionare (10%). La nivel global, 13% dintre respondenți au spus că nu au bani lichizi de rezervă.

Sondajul global Nielsen, care include Indicele Încrederii Consumatorilor la nivel mondial, a fost inițiat în 2005. Sondajul Global privind Încrederea Consumatorilor și Intenția de a Cheltui a fost realizat în perioada 10-28 noiembrie 2014 și a adunat peste 30.000 de respondenți cu acces la Internet din 60 de țări din regiunile Asia-Pacific, Europa, America Latină, Orientul Mijlociu, Africa și America de Nord.