Portrete – Giacomo Balla – Vârtelniţe: Poteci de mişcare + Scene dinamice

Giacomo Balla - Vârtelniţe1913 | ulei pe pânză | 96,8 x 120 cm | Museum of Modern Art (MoMA), New York, SUA

Participarea tui Giacomo Balla (1871-1958) la Bienala de la Veneţia din 1899 a făcut ca lucrările lui să fie expuse în anii următori în principalele expoziţii din Europa. Tablourile sale au putut fi văzute în Italia (Roma şi Veneţia), Germania (München, Berlin şi Dusseldorf), Olanda (Rotterdam) şi Franţa (la Salon d’Automne de la Paris din 1919). În 1912, Balla călătoreşte la Londra şi la Dusseldorf, unde începe să picteze celebrele sale studii abstracte de lumină. În timpul Primului Război Mondial atelierul lui Balla devine principalul loc de întâlnire al tinerilor artişti italieni. Deşi mişcarea futuristă intrase în declin la mijlocul anilor 1910, experimentele sale au continuat să aibă o influenţă majoră asupra artei internaţionale până în anii 1940. În capodopera sa Vârtelniţe: Poteci de mişcare + Scene dinamice, Balla oferă privitorului o imagine complet abstractă, amestecând o gamă largă de culori: oranj aprins, galben, verde, albastru şi alb. Acest tablou este un exemplu minunat al lucrărilor realizate de artist între 1913 şi 1914, în care analiza mişcării şi a dinamismului duce la totala descompunere a formelor. Se poate observa aici cum Balla ilustrează efectele extraordinare ale luminii reflectate. În acest fel, el accentuează vibraţiile optice produse de pictură asupra retinei privitorului. Imaginea este redusă la reprezentarea liniilor esenţiale ale forţelor, întărite de un puternic contrast complementar de culori, care sporeşte privitorului sentimentul de ritm constant în imagine.

Adrian Filip