Ministerul Transporturilor s-a încadrat, pentru prima oară în 25 de ani, atât în ținta de reducere a arieratelor stabilită cu Fondul Monetar Internațional, dar și în ceea ce privește ordonanța privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice și procedurile legate de reluarea procesului de privatizare a companiei CFR Marfă, a afirmat, marți, ministrul de resort, Ioan Rus, după întâlnirea cu membrii comisiilor pentru transporturi din Senat și Camera Deputaților, cărora le-a prezentat Master Planul General de Transport.
„Companiile mari, cu excepția TAROM, toate finalizează, la bilanțurile preliminare, pe plus. Este pentru prima oară după 25 de ani în care, operațional — sigur există arierate încă în spate—, dar ne-am încadrat și în ținta de reducere a arieratelor, ținte stabilite cu FMI, motiv pentru care Ministerul Transporturilor nu l-ați regăsit cu probleme într-un eventual acord cu FMI, ci, din contră, și pe 109 (Ordonanța de Urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice — n. r. ) și pe reducerea arieratelor și pe procedurile legate de reluarea procesului de privatizate la CFR Marfă suntem în termeni acceptați atât de FMI, cât și de CE și BM etc.”, a spus Ioan Rus.
Întrebat cum are de gând să procedeze în condițiile în care FMI critică modul în care sunt folosiți banii pentru infrastructură, ministrul Transporturilor a precizat că Master Planul General de Transport, care urmează să fie aprobat săptămâna viitoare în Guvern, va oferi soluțiile necesare pentru ca România să devină mai competitivă în domeniu.
„Suntem într-un program investițional foarte mare în acest moment, iar în infrastructura rutieră este ceea ce vedeți: insolvențe, falimente, corupție etc. Fără îndoială, aceste lucruri presupun și că am cheltuit ineficient bănuții pe care i-am avut. Suntem acum într-un program, într-un proces și de restructurare și de reevaluare a unora dintre tipurile de atitudine pe care noi le-am avut vizavi de ceea ce am avut de făcut. Vom reevalua foarte solid și CNADNR, o companie care ar trebui să fie un jucător mare în piața construcțiilor și este mai degrabă un intermediar între bugetul statului și diverse companii care lucrează în sistemul de drumuri naționale, expres și autostrăzi în România. Deci, toate aceste lucruri le facem în acest moment. Am avut aceste discuții și cu FMI și cu CE despre unde vrem să ajungem cu companiile de transport feroviar, unde vrem să ajungem cu Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri, unde vrem să ajungem cu alte companii. Din tot acest ansamblu de companii subordonate ministerului, rămâne TAROM cu o problemă, dar și acolo am discutat deja mai multe variante și, în perioada următoare, vom începe să acționăm pentru punerea și a acestei companii într-o zonă de profit operațional. Sigur, sunt extrem de multe probleme”, a explicat Ioan Rus.
„În interiorul acestui document strategic, care vizează infrastructura de toate tipurile din România, cred că că vom găsi soluțiile necesare și suficiente să devenim și noi mai competitivi”, a adăugat Rus.
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, s-a întâlnit, marți, la sediul ministerului, cu membrii comisiilor parlamentare pentru transport din Camera Deputaților și Senat pentru a avea discuții pe marginea draftului final al Master Planului General de Transport.