Ionuț Dumitru: Stimularea muncii e prioritară, prin reducerea CAS, nu a consumului, care poate genera dezechilibre

Prioritatea României ar trebui să constea în stimularea muncii – nu a consumului, în acest sens un prim pas al relaxării fiscale trebuind să fie reducerea CAS, urmată de scăderi de TVA și accize, pentru a obține creșterea economică necesară aderării la zona euro, susține președintele Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru.

„România nu poate avea o creștere de 4 — 5%. Putem avea o astfel de creștere un an, poate doi, dar trebuie să avem o creștere sustenabilă, pentru că dacă forțăm motoarele ajungem de unde am plecat: deficite de cont curent, presiuni inflaționiste, dezechilibre acumulate în economie. Deci, nouă ne trebuie o creștere mare și sustenabilă în același timp. (…) La nivel de stimuli fiscali, literatura de specialitate arată că reducerile de taxe indirecte, TVA și accize, se văd mai degrabă pe cerere. Or, noi, pentru a avea creștere economică sustenabilă, avem nevoie în primul rând, ca secvențialitate, de stimuli și pe partea de ofertă. Și, aici, în primul rând contribuțiile la asigurările sociale pot stimula oferta și creșterea economică potențială. Dacă aș fi decident, m-aș gândi că are sens, mai degrabă, ca secvențialitate, să introduc stimuli pe partea de ofertă, CAS, urmați și de stimuli pe partea de cerere”, a explicat președintele Consiliului Fiscal.

În opinia sa, prin reducerea TVA cu șase puncte procentuale în doi ani și a accizelor cu 20%, măsuri prevăzute în proiectul de Cod Fiscal, fără stimuli pe partea de ofertă, se poate reveni la un exces de cerere care să alimenteze, din nou, dezechilibre în economie.

Dumitru a arătat că au existat doar discuții „informale și destul de succinte” ale Consiliului Fiscal cu reprezentanții Finanțelor pe baza proiectului noului Cod Fiscal. El a menționat că organizația pe care o conduce va formula, în perioada imediat următoare, o opinie pe această temă, deocamdată aflându-se în etapa colectării de date.

„Sunt foarte multe aspecte care trebuie lămurite. La prima citire, fără calcule sofisticate, cred că discutăm de un efect foarte optimist. Adică efectele pozitive pe care se mizează sunt foarte optimiste. Dacă ne uităm la 2016, tot pachetul înseamnă o reducere a veniturilor bugetare de 16 miliarde de lei, din care se mizează pe circa 10 miliarde lei care se reîntorc în taxe și impozite tot în 2016. La prima vedere, fără să fac niciun calcul, mi se pare mai mult decât optimist”, a menționat președintele Consiliului Fiscal.

În privința aderării la zona euro, președintele Consiliului Fiscal susține că „suntem puțin defazați, dacă nu chiar inconsistenți”.

„Primul pas ar trebui să fie reprezentat de acordul politic pe acest subiect. Vedem că, de fapt, la nivel politic, în momentul de față suntem un pic defazați, ba chiar inconsistenți. De exemplu, avem un acord pe cheltuielile de apărare, creșterea acestora de la 1% la 2% din PIB până în 2017, în același timp avem un amplu program de relaxare fiscală pe toate taxele și impozitele principale, cu un impact bugetar puternic”, a explicat Dumitru.

El a precizat că, în prezent, România este singura țară cu o țintă specificată, 2019, dar fără un parcurs clar stabilit.

„Această țintă a fost aruncată în dezbatere, fără să avem niciun fel de ancoră la nivel de legislație, de angajament politic. Nu avem nici măcar un studiu elaborat la nivel de detaliu care să aducă în discuție avantaje, dezavantaje, unde este România în momentul de față, ce mai are de făcut până la adoptarea euro în termeni concreți”, a subliniat președintele Consiliului Fiscal.