Europarlamentarul Viorica Dăncilă: Egalitatea de gen trebuie susținută printr-o legislație corespunzătoare

Europarlamentarul Viorica Dăncilă consideră că egalitatea de gen trebuie susținută printr-o legislație corespunzătoare și ‘printr-o bună colaborare între legislația națională și cea europeană’.

„Trebuie ca egalitatea de gen să nu fie susținută numai la nivel declarativ, ea trebuie susținută printr-o legislație corespunzătoare, printr-o bună colaborare între legislația națională și cea europeană. (…) Trebuie să recunoaștem încă sunt multe discrepanțe, dar pentru acestea chiar dacă facem pași mici, trebuie, la un moment dat, ca egalitatea de gen să devină o realitate, iar educația să fie prioritatea noastră în ceea ce privește femeile pentru a nu mai avea nici diferențe în ceea ce privește educația, dar nici diferențe în ceea ce privește angajările, nici diferențe în ceea ce privește promovarea femeilor sau salarizarea acestora”, a declarat vineri Viorica Dăncilă, membră a Comisiei pentru drepturile femeii și egalitatea de gen din Parlamentul European, la dezbaterea „Prin educație către performanță”.

Ea a dat asigurări că va continua să militeze în cadrul PE „pentru ca educația să fie privită ca o condiție sine qua non pentru obținerea egalității de gen”.

„Educația reprezintă un element esențial pentru egalitatea de gen. (…) În UE s-au realizat progrese importante în ceea ce privește accesul la educație, potrivit statisticilor în 2012 83% dintre femei au urmat cel puțin o formă de învățământ secundară, în comparație cu 78% dintre bărbați, iar 60% dintre absolvenții de studii superioare sunt femei. În ciuda acestor statistici, persistă în continuare o discrepanță între nivelul de educație al femeilor și dezvoltarea lor profesională ceea ce se reflectă în diferența de venituri”, a punctat europarlamentarul.

În opinia sa, una dintre problemele majore ale egalității de gen sunt stereotipurile. „Acestea fac ca tinerele să nu urmeze o carieră în domenii care țin de știință și tehnologie, considerând de multe ori că acestea sunt domenii masculine. De multe ori, tinerele preferă un mediu academic în care aleg alte domenii mult mai prost plătite și care fac această discrepanță să se accentueze”, a explicat Viorica Dăncilă.

Ea a susținut că una din cele mai mari bariere în calea educației este sărăcia, considerând că accesul gratuit la educație este o soluție care și-a dovedit eficiența, acolo unde a fost implementată.

La rândul său, sub-secretarul de stat în Ministerul Educației Liliana Preoteasa a precizat că, potrivit datelor INS, „până în 2012/2013 exista o rată de cuprindere mai mare la fete decât la băieți pe toate nivelurile de educație”.

„Până la un moment dat fetele aveau o rată de absolvire a învățământului gimnazial mai mare decât băieții, momentul 2009-2010, chiar și 2010/2011, în 2011/2012 și în 2012/2013 s-a inversat trendul, explicația fiind legată de criza economică și sărăcie”, a spus ea.

Preoteasa a mai explicat că în ceea ce privește ponderea populației active pe niveluri de educație există un procent mai mare al persoanelor de sex feminin cu niveluri de studii finalizate în raport cu cel masculin.

„Global stăm bine, numai că va trebui să vedem ce s-a întâmplat în ultimii doi ani școlari, cel de anul trecut și cel de anul acesta, să vedem dacă se păstrează trendul acesta inversat cu participare rată brută de cuprindere mai mare la băieți decât la fete și trebuie să vedem ce se întâmplă. (…) Ne putem uita și la rezultatele școlare în general, ele cred că sunt mai bune la fete decât la băieți până la gimnaziu și în liceu rezultatele sunt comparabile băieții cu fetele. Avem avantajul major că legislația asigură accesul gratuit la educație la toate nivelurile de învățământ și acest lucru se vede în faptul că pot ajunge inclusiv la nivelul universitar destul de mulți copii. (…) Mai ales după apariția crizei începe să se vadă un nou grup de copii dezavantajați în România și anume cei care provin din familii dezavantajate socio-economic”, a conchis Preoteasa.

Dezbaterea „Prin educație către performanță”, organizată sub egida Parlamentului European, a oferit participanților posibilitatea de a analiza, împreună cu vorbitorii invitați, evoluția egalității de gen în educație și pe piața muncii în România, la nivelul Uniunii Europene și în țările în curs de dezvoltare.