1914 | ulei pe pânză | 73 x93 cm
Sat în pădure reprezintă un moment de formare în evoluţia creaţiei lui Fernand Léger (1881-1955), care face parte din prima generaţie de pictori modernişti ai secolului douăzeci. În anii 1910, Léger s-a îndepărtat din ce în ce mai mult de impresionism, care i-a influenţat primele lucrări, şi a început să realizeze picturi care l-au aliat stilistic cu avangarda franceză. În Sat în pădure este evidentă influenţa lui Paul Cézanne, liderul spiritual al cubiştilor. Acest tablou ilustrează preocuparea lui Léger pentru „contrastul formei“, după cum a şi denumit seria din care face parte pictura. Îl vedem pe Léger explorând dictonul lui Cézanne: „Natura trebuie tratată prin cilindru, sferă şi con“. Suprafeţele seci, unghiulare, ale caselor taie o scară verticală printre copacii şi arbuştii rotunjiţi. Cele două feluri de forme, schiţate furios în cărbune negru, se definesc şi se clarifică reciproc. Léger aplică fără ezitare culorile primare şi secundare, adăugând încă un covor de contraste care animă scena perisajului tradiţional. Roşul caselor aproape că sfârâie peste verdele dealurilor, făcând ca aplicarea mai subtilă a aceloraşi culori complementare spre marginile picturii să fie greu de observat. Contrastele cromatice nu numai că însufleţesc pânza, ci adaugă consistenţă şi volum formelor. Deşi Léger a ameliorat violenţa culorilor şi a formelor pe măsură ce stilul lui s-a maturizat, câteva dintre lucrările sale ulterioare, mai cunoscute, afişează aceeaşi experimentare îndrăzneaţă cu componentele formale ale picturii.
Adrian Filip