cca 1914 | ulei pe pânză 164×51 cm |
Pictorul simbolist francez Odilon Redon (1840-1916) a arătat aptitudini uimitoare pentru desen încă din copilăria petrecută la Peyrelebade, proprietatea din Médoc a tatălui său. Respins de École des Beaux-Arts din Paris, Redon studiază o perioadă scurtă cu pictorul Jean-Léon Gérôme. Întors la Bordeaux, devine cititor fervent de literatură contemporană, şi între 1879 şi 1889 publică multe albume de litografie, în special cu asociaţii literare. Începând cu anii 1890, Redon lucrează din ce în ce mai mult în culoare, folosind o gamă de tonuri pastelate pentru a picta flori, una dintre preocupările sale centrale în acel moment. Deasupra peisajului, ca desprins dintr-un vis, al Ciclopilor, un monstru uriaş cu un singur ochi se uită direct la privitor, în timp ce o femeie goală stă întinsă printre flori colorate, ca şi cum ar fi din altă scenă. Redon explorase deja tema ciclopilor în celebra lucrare în cretă şi cărbune Balonul Ochiului. Acest tip de imagini misterioase şi tulburătoare aminteşte de lucrările altor simbolişti, al căror scop era să creeze prin artă lumi imaginare, atemporale. Ulterior, suprarealiştii au considerat creaţia lui Redon ca precursoare a mişcării lor.
Adrian Filip