Proiectul ”Grădinițe estivale”, premisa integrării şcolare pentru copiii din mediile defavorizate

gradinite estivaleLa aniversarea a trei ani de la demararea inițiativei ”Grădinițe Estivale”, Organizația ”Salvați Copiii” România a dat publicității rezultatele acestui proiect, inclus în cadrul programului de educație preșcolară pentru copiii din categoriile defavorizate, intitulat ”Şanse egale pentru toţi copiii, într-o societate fără discriminare”. Lansată în parteneriat cu Fundația IKEA, inițiativa a pornit din nevoia de a diminua fenomenul abandonului școlar și de a reduce decalajul privind rezultatele școlare ale copiilor aflaţi în pragul excluziunii sociale. De-a lungul proiectului, un număr de 653 de copii din 30 de grădinițe, din București și din județele Argeș, Constanța, Dâmbovița, Iași, Dolj, Tulcea și Călăraşi, au beneficiat de cursuri gratuite, materiale didactice, câte o gustare zilnică și produse igienico-sanitare.  În 2012, statisticile care au stat la baza programului de educaţie preşcolară estivală pentru copiii cu risc de excluziune socială erau departe de a fi încurajatoare. Astfel, România se afla în topul primelor cinci ţări europene cu cea mai mare rată de abandon şcolar, rată ce era mult mai mare în cazul categoriilor defavorizate de copii, în special în rândul celor de etnie romă: peste trei sferturi dintre copiii romi care abandonau parcursul școlar nu beneficiau de educaţie preşcolară; la vârsta de șase ani, ponderea copiilor romi care mergeau la școală era de peste cinci ori mai mică decât media națională; 43% dintre copiii romi nu figurau în evidenţele vreunei instituţii şcolare; 80% dintre copiii care nu ajungeau niciodată la şcoală erau de etnie romă, 38% dintre aceştia fiind analfabeţi funcţionali, iar 70% dintre copiii de etnie romă nu mergeau la grădiniță.  ”Rezultatele programului au fost mai mult decât încurajatoare, demonstrând încă o dată importanța educaţiei timpurie, adaptată nevoilor comunităţilor locale defavorizate, dar și posibilitatea de a schimba, cu costuri minime, statistici care menţin România de ani de zile în topul european al abandonului şcolar”, se arată într-un comunicat de presă al Organizației ”Salvați Copiii” România, Potrivit documentului, 94% dintre copiii participanți au continuat, după finalizarea programului estival, o formă de învăţământ, iar această pondere ajunge, în cazul anumitor grădinițe, la 100%. De asemenea, 85% dintre copiii înscriși la școală au finalizat clasa I, în timp ce un număr de 583 de copii, respectiv 89% din totalul celor înscrişi în proiect, se află în prezent în evidenţa şcolilor din comunităţile în care locuiesc. Proiectul ”Grădinițe Estivale” a fost inițiat în contextul în care România alocă cele mai mici sume din Uniunea Europeană pentru educația preșcolară, are una dintre cele mai mari rate ale abandonului școlar și împarte cu Bulgaria primul loc în topul sărăciei și excluziunii sociale în rândul copiilor mai mici de șase ani, potrivit raportului ”Educația și îngrijirea copiilor preșcolari”, publicat de Comisia Europeană. În numai o lună de pregătire estivală, programul de educație preșcolară a demonstrat că riscul de abandon școlar pentru copiii care trăiesc în medii familiale defavorizate poate scădea considerabil.  Proiectul „Grădiniţe Estivale” a devenit un exemplu de proiect educaţional care poate îmbunătăți semnificativ traseul şcolar al copiilor din categorii sociale vulnerabile. În plus, implicarea mediatorilor şcolari – categorie profesională neglijată la nivelul sistemului educaţional românesc – schimbă şansele la educaţie de calitate, având o poziţie strategică în triunghiul şcoală, familie, comunitate. Din acest motiv, ediţia din acest an a Zilei Internaţionale a Romilor, sărbătorită în fiecare an pe data de 8 aprilie, a fost dedicată mediatorilor școlari. (E.M.)