Vom analiza fiecare portiță legislativă, împreună cu instituțiile abilitate, Consiliul Concurenței și ANPC, astfel încât să nu existe o creștere a prețurilor alimentelor înainte de reducerea TVA la 9%, a declarat, marți, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Daniel Constantin, la finalului vizitei la fabrica de iaurturi Danone din București. „În ultimele zile există această percepție că unele magazine vor să mărească prețurile înainte de reducerea TVA. Noi suntem foarte atenți, dar în egală măsură și cei de la Consiliul Concurenței și de la ANPC. În măsura în care legea ne va permite, vom interveni cu siguranță. Eu am avut discuții la MADR cu retailerii și ne-au asigurat că nu vor crește prețurile până la 1 iunie. O să propunem, în zilele următoare, soluții de genul preț vechi — preț nou. Nu știu dacă este fezabil pentru fiecare hipermarket, dar vom analiza fiecare portiță legislativă astfel încât să ne asigurăm că va beneficia de reducerea TVA consumatorul final, adică 20 milioane de români. Consider că toate semnalele din piață sunt foarte bune de aici plecăm în discuțiile noastre cu toate instituțiile. Asociația Marilor Retaileri de Magazine ne-a asigurat că nu vor crește prețurile în această perioadă, dar de la asigurări și până la ceea ce se întâmplă în practică trebuie să analizăm cu toate instituțiile statului”, a menționat șeful MADR. Acesta a precizat că reducerea TVA la lapte și produse lactate de la 1 iunie se va vedea printr-o scădere a prețului la raft, dar va însemna și o relansare a consumului. „Dacă inițial nu se vorbea de reducerea TVA la lapte și produse lactate, am insistat foarte tare și eu și primul ministru, mai ales pe fondul reducerii cotelor de lapte, să avem o măsură care să vină în sprijinul procesatorilor, producătorilor și tuturor celor care sunt pe filiera laptelui. Rezultatul final va fi acela, și sunt convins de acest lucru, că prețul va scădea. De asemenea, reducerea TVA înseamnă și o relansare a consumului, înseamnă mai mult lapte de procesat în această unitate și mai mult lapte de vândut către unitățile de procesare de fermieri. Înțeleg că există o relație foarte bună între fermierii tradiționali ai Danone și m-aș bucura ca în toată țara să existe astfel de relații și să nu se mai vorbească de contracte care să reglementeze relația dintre producători și procesatori și acele discuții legate de preț respectiv că procesatorii micșorează sau cresc prețul atunci când doresc”, a spus Constantin. Directorul general Danone pentru Europa de Sud-Est, Dieter Schulz, este optimist în privința creșterii vânzărilor companiei după reducerea TVA la lapte și produse lactate, dar și în ceea ce privește creșterea consumului de iaurt în România, mai ales că se înregistrează unul dintre cele mai scăzute din lume. „Este o veste bună pentru piața din România că TVA la lapte și produse lactate va scădea la 9% și sunt convins că se va vedea o creștere pe partea de procesare, dar și pe consum. Este o mare oportunitate de a crește consumul de iaurt în România, mai ales că înregistrează unul dintre cele mai scăzute din lume. Românii consumă doar 7 kilograme de iaurt pe persoană pe an în timp ce în țările din vest se ajunge și 25 de kg/an/persoană. Pe de altă parte, trebuie să educăm și consumatorul asupra beneficiilor consumului de iaurt. Obiectivul nostru este ca fiecare român să consume cel puțin un iaurt pe zi”, a spus Dieter Schulz. Ministrul Agriculturii a inaugurat marți noua tehnologie realizată de Danone România pentru relansarea portofoliului de produse, care vizează și lansarea unui nou pahar de iaurt, mai ușor de diferențiat la raft de către consumatori, o investiție cifrată la 10 milioane de lei. România este prima țară din estul Europei în care compania implementează această inovație. Potrivit datelor furnizate de companie, piața românească a iaurturilor a crescut foarte ușor în 2014, cu 1%, față de anul 2013, și a totalizat 817 milioane de lei, în termeni cantitativi însumând 95.000 de tone, în scădere cu 3% față de 2013. Danone este prezentă în România din 1999, iar investițiile totalizează 340 milioane lei. Compania produce zilnic un milion de iaurturi în fabrica din București, are 450 de angajați, iar în 2013 a înregistrat o cifră de afaceri de 481 milioane lei. România este considerată un centru regional pentru Danone, iar exporturile de iaurt din România ajung în țările din regiune, dar și în Franța și Belgia. Exporturile au reprezentat 12% din afacerile Danone România în 2014 și vor ajunge la 15% în acest an. Compania procesează în România 50 milioane de litri de lapte pe an și a investit peste 30 de milioane lei ca suport pentru dezvoltarea fermelor românești.