Copiii născuți prematur prezintă un risc crescut de tulburări de autism și de atenție

copilNașterile premature pot altera conectivitatea între diferite părți ale creierului, ceea ce ar putea crește riscul de tulburări de autism și deficit de atenție, potrivit unui studiu britanic publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) din SUA, informează AFP. Studii anterioare demonstraseră deja că autismul și tulburările de concentrare îi afectează mai frecvent pe prematuri. Cercetătorii de la Kings College din Londra au utilizat un RMN (imagistică prin rezonanță magnetică) pentru a examina conexiunile specifice din creierul a 66 de copii, dintre care 47 s-au născut înainte de săptămâna a 33-a de gestație, iar restul de 19 copii au venit pe lume la termen. Autorii s-au concentrat asupra conexiunilor din creier dintre talamus, centrul reflexelor emoționale, și cortex, materia cenușie din jurul emisferelor cerebrale care joacă un rol cheie în multe funcții cognitive, scrie AFP. Oamenii de știință britanici au descoperit că cei născuți în perioada normală de gestație au avut structuri cerebrale în mod remarcabil similare cu cele ale adulților în acele părți ale creierului, fapt care confirmă că legăturile cerebrale sunt bine dezvoltate de la naștere. În schimb, la copii născuți prematur cercetătorii au găsit mai puține conexiuni cerebrale între talamus și cortex, dar mai multe cu o parte a cortexului lateral care joacă un rol în prelucrarea semnalelor faciale, ale buzelor, maxilarului, limbii și gâtului. Acest lucru ar putea fi explicat prin faptul că acești copii prematuri sunt alăptați la sân sau cu biberonul mai mult decât copiii născuți la termen, mai notează AFP. Potrivit cercetătorilor, mai puțină conectivitate în cortex joacă un rol major în abilitățile cognitive care ar putea fi legate la acești copii, mai târziu în viață, de o frecvență mai mare a dificultăților de concentrare și de relaționare cu ceilalți. „Următorul pas în munca noastră este înțelegerea legăturii dintre aceste observații și dificultățile de învățare, de concentrare și de socializare cu care un mare număr dintre acești copii se confruntă atunci când cresc”, a comentat dr. Hilary Toulmin, de la centrul pentru dezvoltarea creierului din cadrul King’s College, principalul autor al studiului. „Datorită tehnologiei imagistice inexistente în urmă cu câțiva ani, acum este posibil să fie observate conexiunile creierului la copii și să fie măsurată dezvoltarea creierului lor, ceea ce este de natură să ducă la progrese remarcabile în medicină”, consideră profesorul David Edwards de la Kings College, care a condus această cercetare, mai notează AFP.