Alina Mungiu-Pippidi (SAR): Evidența populației trebuie debirocratizată

Președintele Societății Academice Române (SAR), Alina Mungiu-Pippidi, a susținut joi, într-o conferință de presă, că este necesară debirocratizarea serviciului pentru evidența persoanelor și realizarea unei evidențe electronice a populației, adăugând că în caz contrar discuțiile despre votul electronic sunt “o farsă”.

“Prima chestiune clară, care nu ține de nimic electoral: evidența populației trebuie debirocratizată (…). Este o farsă să vorbim de vot electronic în condițiile în care noi nu avem evidența electronică a populației (…) și asta e ceva ce numai Guvernul poate face”, a precizat joi președintele SAR, Alina Mungiu-Pippidi, la o conferință de presă pe această temă.

În opinia ei, la preschimbarea actelor de identitate nu ar trebui să se ceară foarte multe documente.

“Dacă vă veți uita la ultimele alegeri, veți vedea că au fost sute de mii de oameni care au avut de fapt documente expirate, pentru că, în România, o parte a statului care nu e niciodată discutată în chestiuni electorale, dar care este vitală, este evidența populației. Evidența populației a depășit de ani de zile termenele la care trebuia să electronizeze, dar sunt atât de excesivi, de birocratici, încât ei cer un număr enorm de acte originale și copii. Cineva care este capabil să vină cu un certificat de naștere și cu o copie a fostului buletin, ar trebui în mod automat să capete un buletin nou. Nu e clar unde locuiește respectiva persoană, pune-i numai țara de rezidență, dar nu se poate să-i ceri documente de proprietate sau de chirie, pentru că asta înseamnă că “de facto” iei posibilitatea de a vota la cel puțin un milion de oameni, după estimarea noastră”, a susținut Pippidi.

Cât privește rolul pe care Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) ar trebuie să-l aibă în procesul electoral, președintele SAR a spus că tot Guvernul este acela care ar trebui să decidă “să-i dea puterea”, menționând că, “dacă nu este în interesul Guvernului, acest lucru nu o să se întâmple”.

Conferința de presă a fost prilejuită de prezentarea rezultatelor unei consultări publice, “Vot electronic sau vot prin corespondență”.

Conform concluziilor Comisiei de experți a Academiei de Advocacy și a SAR, prezentate de Pippidi, participanții la această consultare au propus mai multe secții de vot în străinătate și o cartografiere a comunităților de români din străinătate.

“Cartografierea trebuia începută și terminată, trebuie încheiate protocoale cu țările respective, pentru că în mod evident vor trebui mai multe secții de votare. În legea bugetului pe acest an trebuie puse aceste secții de votare. ONG-urile pot să dea expresie vocilor din diaspora, ele nu pot face treaba Guvernului, nu pot face bugetare, analize cost-eficiență, asta numai Guvernul le poate face”, a afirmat oficialul SAR.

În urma concluziilor extrase din analiza depozițiilor colectate membrii Comisiei de experți, românii din diaspora recomandă Guvernului proceduri clare de organizare a alegerilor din afara țării, astfel încât întregul proces să se desfășoare “coerent și corect iar vinovații de încălcarea neregulilor să fie identificați ușor și sincopele eliminate în cel mai scurt timp”.

Potrivit SAR, în urma procesului de consultare, s-au colectat 127 de depoziții scrise. Din acestea, 25 provin de la cetățeni români și organizați ale societății civile românești care se află în afara țării.

Comisia de experți a analizat depozițiile scrise și verbale și a întocmit o sinteză, încheiată cu concluzii și recomandări utile factorilor decidenți în procesul de reformare electorală.