Banca Națională a României nu a luat în calculul prognozelor de inflație reducerea, de la 1 ianuarie 2016, a cotei standard de TVA de la 24% la 20%, această chestiune urmând să fie clarificată, la finalul acestei luni, în cadrul discuțiilor pe care autoritățile române le vor avea, la București, cu reprezentanții Fondului Monetar Internațional și ai Comisiei Europene, a afirmat, vineri, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu.
Acesta a făcut referire și la programul statului de colectare a veniturilor, dar mai ales la nerealizările la capitolul de cheltuieli.
„Noi nu avem în prezent exces masiv de lichiditate, de aceea am redus rezervele minime obligatorii, pentru că situația Trezoreriei din punct de vedere al disponibilului de lichiditate este foarte bună, de 17 miliarde (lei — n. r.), o sumă foarte mare. Asta reflectă o mai bună colectare a veniturilor. Trebuie discutat serios în ce măsură este de durată și reflectă o tendință de durată, cât din surplusul încasărilor vine dintr-un efort evident făcut pentru o mai bună colectare, cât vine dintr-o schimbare de atitudine la nivelul contribuabililor. Dar avem, pe de altă parte, și nerealizări la capitolul de cheltuieli și acelea trebuie analizate cu mare atenție”, a explicat guvernatorul BNR.
Mugur Isărescu a reamintit necesitatea dezvoltării infrastructurii, pentru o mai bună conectare cu Europa.
„În momentul în care știi că ai miliarde de cheltuit pe infrastructuri pentru ca această țară să se poată conecta, intrarea în zona euro înseamnă un pas și mai mare. Noi suntem acum integrați în Uniunea Europeană. În zona euro trebuie să te integrezi cu moneda, cu politicile, trebuie să fii integrat fizic cu infrastructurile, drumurile trebuie să fie de nivel european. Avem acum un Master Plan, să vedem care e capacitatea noastră administrativă și inginerească să construim acele drumuri”, a mai spus Isărescu.
În context, el a atras atenția că trebuie schimbată mentalitatea care ne-a dominat în ultimii 20 de ani, respectiv aceea că nu facem drumuri pentru că nu avem bani.
„S-a dovedit că avem bani și nu facem drumuri. Păi, drumurile se fac numai cu bani?! Se fac cu ingineri, cu oameni serioși, cu capacitate administrativă. Ați văzut o autostradă cu teancuri de bancnote? La sfârșitul anului, pentru că cică n-aveai bani, aveai bani de conservare și puneai trei rogojini pe drum și, gata, s-a conservat drumul! Aici sunt conservări masive de concept!”, a subliniat guvernatorul BNR.