Medicii de familie reclamă, într-o scrisoare deschisă adresată şefului CNAS, derapaje privind folosirea cardului de sănătate, ei solicitând să nu fie sancţionaţi dacă acordă servicii medicale persoanelor fără card operaţional şi să fie desemnaţi specialişti IT care să deblocheze cardurile blocate.Potrivit preşedintelui Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicilor de Familie, dr. Angela Mazdrag, odată cu implementarea cardului de sănătate au apărut derapaje în sistemul medical, care continuă să se producă.Conform sursei citate, problemele ivite în funcţionarea cardurilor de sănătate sunt numai responsabilitatea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, de aceea niciun medic nu trebuie sancţionat dacă, în continuare, acordă servicii în afara cardului. În consecinţă, medicii de familie cer, printr-o scrisoare deschisă adresată conducerii CNAS, adăugarea la legislaţie a unei prevederi referitoare la acest aspect.”Din cauza multiplelor probleme apărute ca urmare a blocării frecvente a sistemului informatic e-Card al CNAS, cu imposibilitatea de a acorda servicii medicale asiguraţilor şi a declaraţiilor în contradicţie cu prevederile legislative, vă solicităm completarea Ordinului nr. 388/186/2015 la art.1 alin. 3 cu specificaţia că *medicii de familie nu vor fi sancţionaţi* prin imputări sau neplata serviciilor în cazul acordării serviciilor medicale persoanelor fără card operaţional”, se arată în scrisoarea adresată de medicii de familie conducerii CNAS. Potrivit documentului, toţi medicii de familie şi-au respectat obligaţia contractuală privind achiziţia de cititoare de carduri, schimbări de token-uri pentru semnarea electronică, acces la internet corespunzător, plătind sume importante în acest scop.”Funcţionarea sistemului informatic e-Card este în totalitate în responsabilitatea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. Vă solicităm să dispuneţi către toate Casele Judeţene de Asigurări aflate în subordinea CNAS să stabilească persoane de contact din cadrul departamentelor IT responsabile cu aceste atribuţii de a debloca toate cardurile blocate din judeţ. De asemenea, solicităm ca programul şi datele de contact ale persoanelor desemnate să fie trecute pe site-ul fiecărei case judeţene şi la intrarea în aceste instituţii, spre informarea tuturor pacienţilor asiguraţi. Medicii oferă pacienţilor servicii medicale programate de care au nevoie, nu trebuie să piardă timpul cu deblocări de carduri”, se mai arată în scrisoare.Patronatul medicilor de familie mai solicită precizări oficiale cu privire la activarea sau nu a „cardului primit de o persoană care este neasigurată în sistemul informatic” şi ca, odată cu validarea reţetei electronice (e-rp) cu cardul, casele de asigurări să renunţe la a mai solicita şi formular de reţetă pe hârtie, „reţeta putând fi găsită cu ajutorul cardului utilizat şi în farmacii”, se mai arată în scrisoarea trimisă preşedintelui CNAS.”La Buzău, la acest moment, sistemul funcţionează, dar avem foarte multe carduri cu care oamenii vin, carduri care au fost activate, iar acum apar ca fiind nevalide, afişează diferite erori, şi sunt multe astfel de carduri. Lumea e nemulţumită şi pe bună dreptate. Oamenii vin să-şi ia reţetele şi nu pot pentru că nu merge cardul. Eu astăzi (luni – n.r.) am făcut reţetă fără card, dar aşa ne putem trezi când vine Curtea de Conturi că ne iau banii din urmă. Nu e normal”, a declarat, luni, corespondentului MEDIAFAX, Angela Mazdrag, care este medic de familie în Buzău.În primele două zile de la intrarea în vigoare a cardului de sănătate, sistemul informatic a fost accesat şi de 15.000 de ori pe secundă, însă acum a intrat în normal şi se înregistrează numărul de accesări obişnuit, declara, joi, ministrul Sănătăţii, Nicoale Bănicioiu.Ministrul Sănătăţii preciza că doar în primele două zile de la intrarea în vigoare a cardului de sănătate au existat blocaje, pentru că au fost mai multe accesări şi s-a ajuns la 15.000 de accesări pe secundă, ceea ce reprezintă un flux foarte mare.Introducerea cardului de sănătate, din 1 mai, nu modifică drepturile asiguraţilor la servicii medicale. Serviciile medicale de urgenţă se vor acorda fără să fie necesară validarea cu cardul, pentru că acestea se acordă atât persoanelor asigurate, cât şi celor neasigurate.De asemenea, copiii cu vârsta până în 18 ani, care nu au primit card de sănătate, beneficiază de servicii medicale conform legii. Aceste servicii se acordă necondiţionat, indiferent dacă părinţii sau tutorii legali sunt sau nu asiguraţi.Persoanele neasigurate beneficiază, ca şi până acum, de pachetul minim de servicii medicale.Furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia şi să rezolve în cel mai scurt timp orice problemă întâmpinată în modul de funcţionare a sistemului.Asiguraţii au la dispoziţie atât numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate, cât şi numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relaţii despre cardul de sănătate.