Presiunea arterială crescută este principalul factor de risc pentru deces şi disabilitate la scară globală, conform unui raport comun al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS) şi Societăţii Internaţionale de Hipertensiune (SIH). Potrivit documentului, presiunea arterială crescută a fost responsabilă pentru 9,4 milioane de decese şi 162 milioane ani de viaţă pierduţi în 2010, 50% dintre bolile cardiace, accidentele vasculare cerebrale şi insuficienţa cardiacă, 13% dintre decesele la scară globală şi peste 40% dintre decesele la persoanele cu diabet. Hipertensiunea este, de asemenea, un factor de risc important fetal şi maternal. În 2008, prevalenţa HTA la scară globală în rândul adulţilor de 25 de ani şi peste a fost în jur de 40%. Chiar dacă în intervalul 1980 – 2008, proporţia populaţiei cu presiune arterială ridicată sau hipertensiune a prezentat o uşoară scădere, numărul celor cu HTA a crescut de la 600 milioane în 1980 la aproape un miliard în 2008, ca urmare a procesului de creştere a populaţiei şi a fenomenului de îmbătrânire, estimându-se o creştere de până la 1,56 miliarde în anul 2025. Pentru acest an, activităţile de marcare a Zilei Mondiale de Luptă Împotriva Hipertensiunii, sărbătorită e data de 17 mai, se vor desfăşura sub sloganul ”Cunoaşteţi-vă valorile presiunii arteriale”. Cu această ocazie, Direcția de Sănătate Publică (DSP) Iași, prin Compartimentul de Promovare a Sănătății, în colaborare cu Societatea Națională de Cruce Roșie și Centrul Regional de Sănătate Publică Iași, vor derula o serie de activități specifice, care vor consta în măsurarea tensiunii arteriale de către specialişti şi voluntari, afişarea de postere și discuţii interactive. Astfel, vineri, 15 mai, până la ora 14.00, aceste activități s-au desfășurat la Carrefour Felicia, urmând ca în perioada 17.05.-23.05.2015, în cadrul campaniei ”Ia atitudine! – Apără-ţi sănătatea!”, Direcția de Sănătate Publică să desfășoare activități de informare în școlile din municipiul Iași. Promotorii campaniei sunt: Ministerul Sănătăţii, INSP și CNEPSS, scopul campaniei fiind acela de promovare a practicilor comportamentale preventive în rândul populaţiei. Obiectivele campaniei sunt: conştientizarea populaţiei asupra HTA, ca principal factor de risc pentru povara bolilor la scară mondială, precum și schimbarea mentalităţii prin intervenţii educative, menite a susţine deprinderile sanogene, respectiv măsurarea tensiunii arteriale periodic. (E.M.)