Medicii de familie spun că au solicitat de ani de zile decidenţilor să opteze pentru carduri cu cip, dar fără PIN, aşa cum se folosesc în străinătate, pentru a se evita blocarea, considerând că deblocarea cardului nu este treaba medicului, aşa cum a prevăzut CNAS.Preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF), Rodica Tănăsescu, a spus, marţi, la Medical Forum, că medicii de familie vor refuza întotdeauna activităţile administrative şi birocratice care afectează actul medical, cum ar fi distribuirea şi deblocarea cardului.”Nu s-a pus problema să blocăm activitatea. În perioadele în care (cardurile, n.r.) nu au mers, ne-am ocupat de chestiunile care nu au necesitat card. Am vizat documente, am citit investigaţiile pacienţilor. Medicii din România sunt profesionişti care au sarcină profesională să acorde consultaţii, servicii medicale pacienţilor, nu au sarcină profesională să rezolve probleme administrative ale CNAS (Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, n.r.). cum ar fi distribuirea de card, blocarea cardului”, a spus Tănăsescu.Ea a mai precizat că medicii de familie au solicitat, de ani de zile, decidenţilor să fie folosit un card cu cip, dar fără cod PIN, aşa cum se folosesc în străinătate, pentru a evita blocarea cardului, dat fiind că mulţi pacienţi îşi uită PIN-ul sau tastează codul greşit. „Considerăm că activitatea de deblocare a cardului nu este problema medicului şi nu ar trebui să fie nici problema pacientului. (…) Vă rog foarte mult să nu percepeţi refuzul nostru de a face aceste activităţi ca rea voinţă. Acest refuz derivă din respect pentru cei de la uşa cabinetului. Nu pot să stau o oră să deblochez cardul când am la uşă pacienţi programaţi sau urgenţe. Fiecare furnizor de servicii care întâlneşte această problemă ar trebui uşor să rezolve situaţia sau CNAS să găsească o soluţie uşoară pentru această situaţie. Nu s-au găsit soluţii reale pentru consultaţiile la domiciliu. Mi se pare hilar să mă duc la pacient acasă cu calculatorul , cu cititorul de card, să sper că are internet, dacă nu să iau şi o sursă de internet. Acum, de bine, de rău, aplicaţia merge, cu întârziere uneori, dar înainte a mers extrem de greu sau deloc. Casa trebuia să îşi rezolve propriile probleme şi să ne dea un soft bun care funcţionează”, a adăugat Tănăsescu.La rândul ei, Doina Mihăilă, preşedintele Federaţiei Patronatelor Medicilor de Familie, a spus că au fost zile când a avut de iniţializat foarte multe carduri şi a stat şi 50 de minute la un pacient.CNAS a anunţat că, dacă posesorii de card tastează greşit de cinci ori codul PIN ales, cardul se blochează, putând fi deblocat de medic.Pe 30 aprilie, înainte de utilizarea obligatorie a cardului de sănătate (de la 1 mai), CNAS anunţa că activarea cardului se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima dată după primirea cardului şi că operaţiunea de activare durează maxim 30 de secunde şi constă în înlocuirea codului PIN iniţial (000) cu un cod PIN din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge.Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de câte ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice.Furnizorul va introduce cardul în cititor, iar asiguratul va tasta codul PIN. Instant, aplicaţia cardului va afişa un mesaj în care va informa furnizorul dacă posesorul cardului este asigurat sau nu.Pentru serviciile medicale de urgenţă nu este necesară utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atât persoanelor asigurate cât şi celor neasigurate.Dacă asiguratul tastează greşit, de cinci ori consecutiv, codul PIN al cardului de sănătate, acesta se blochează. În această situaţie, medicul va telefona la numărul de helpdesk 021.202.6995 pentru deblocare.