Reducerea TVA la 9% la toate produsele alimentare, la băuturile nealcoolice și la serviciile de alimentație publică, măsură care va intra în vigoare la 1 iunie, ar trebui să aducă alimente mai ieftine cu cel puțin 12,5% sau pachete turistice mai rezonabile la preț, dar și câștiguri mai mari pentru retaileri pe fondul creșterii apetitului de consum.
De asemenea, autoritățile estimează o diminuare a evaziunii fiscale în industria alimentară, cu cel puțin 30-40%, într-un anumit interval de timp.
Estimările analiștilor arată că reducerea TVA la 9% pentru toate alimentele împreună cu măsura privind reducerea prețului la medicamente de la 1 iunie vor avea un impact direct și indirect asupra unei jumătăți din coșul de consum al unei familii obișnuite.
Anunțul din 7 aprilie al premierului Victor Ponta referitor la reducerea TVA i-a unit pe toți ‘actorii’ din piață, de la producători, procesatori, retaileri și autorități, iar declarațiile de susținere nu au întârziat să apară.
„În urma discuțiilor pe care le-am avut și cu Ministerul de Finanțe, evident la presiunea Ministerului Agriculturii, cu Banca Națională, cu FMI, cu Comisia Europeană, am luat decizia, și astăzi vom aproba ordonanța de urgență prin care, de la 1 iunie, toate, absolut toate alimentele, nu doar cele cinci alimente de bază, absolut toate produsele agro-alimentare din România vor avea o cotă de TVA de 9%. Și toate băuturile nealcoolice”, a spus Victor Ponta, în ședința de Guvern din 7 aprilie.
La rândul său, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, unul dintre susținătorii de bază ai acestui proiect, consideră că reducerea TVA la alimente va avea ca efect scăderea prețurilor, relansarea consumului și o colectare mai bună la bugetul de stat. Scăderea TVA la alimente de la 24% la 9% va avea un impact bugetar de 5 miliarde de lei în acest an.
„Reducerea TVA va avea ca efect scăderea prețurilor, relansarea consumului și o colectare mai bună la bugetul de stat. (…) Este calculat un deficit teoretic, pentru că eu nu cred că va exista un deficit de încasări la bugetul de stat de 2,5 miliarde de euro pentru 6 luni pe care le mai avem în acest an. Dacă vom relansa consumul, așa cum sper eu, cu siguranță încasările vor acoperi acest deficit, dacă nu cumva vor fi mult mai mari. Coroborate și cu acele controale, sunt convins că, dacă reușim să fiscalizăm o cantitate cât mai mare, vom avea venituri suplimentare la buget odată cu aplicarea acestei măsuri”, a spus Constantin.
Semnalul dat de guvernați a adus o reacție și din partea exportatorilor români care consideră că reducerea TVA la alimente poate constitui un stimulent în balanța comercială cu produse agroalimentare, în special a celor cu grad superior de prelucrare oferite la export.
„Faptul că de doi ani, în 2013 și 2014, România a reușit după mai bine de două decenii să refacă balanța comercială și să intre pe excedent, e un lucru pozitiv, iar după măsura de ieri (n.r. 7 aprilie) este posibil ca excedentul de anul trecut, de 500 milioane euro al balanței cu produse agroalimentare, să fie mărit atât în acest an, dar mai ales în anul următor”, a explicat Mihai Ionescu, secretar general al Asociației Naționale a Exportatorilor și Importatorilor din România.
Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, aprecia că reducerea TVA la alimente, începând cu 1 iunie 2015, se poate traduce 100% în scăderea prețurilor dacă nu vor fi înțelegeri între comercianți și va exista transparență în privința prețurilor produselor vizate de decizie.
„Transmisia modificării TVA la nivelul prețurilor depinde de conjunctura economică și de vizibilitatea produselor afectate. Dacă ai supraofertă, orice ar face negustorii, reducerea TVA, prin pârghiile pieței, duce prețurile în jos. Dacă așa ceva se întâmplă transmisia se poate duce la 100%. Numai dacă se obstrucționează piața, se fac înțelegeri, carteluri, și mecanismele pieței nu mai funcționează…(prețurile nu scad — n.r)”, a explicat recent Mugur Isărescu.
În data de 14 mai, Consiliul fiscal a avizat favorabil, dar cu unele rezerve, proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea Legii privind Codul Fiscal, care extinde sfera de aplicare a cotei reduse de TVA de 9% la alimente și servicii de restaurant.
Principala sursă indicată de către Guvern pentru acoperirea golului de venituri generat de extinderea sferei de aplicare a cotei reduse de TVA de 9% este reprezentată de încasările suplimentare din îmbunătățirea activității de colectare a taxelor și impozitelor de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
‘Consiliul fiscal nu poate valida fără rezerve că impactul financiar al extinderii sferei de aplicare a cotei reduse de TVA începând cu 1 iunie 2015 a fost luat în calcul în prognoza veniturilor bugetare și nu afectează țintele bugetare anuale și pe termen mediu. Din perspectiva impactului bugetar de runda întâi, nota de fundamentare asociată proiectului de ordonanță de urgență estimează o pierdere de venituri bugetare de 2,44 miliarde lei în 2015 (corespunzătoare unei perioade de șase luni de execuție în standarde cash), de 5,17 miliarde lei în 2016, de 5,51 miliarde lei în 2017, de 5,87 miliarde lei în 2018. Efectele de runda a doua generate de această măsură (provenite din creșterea economică suplimentară) sunt evaluate de Guvern la circa un miliard de lei în 2015 și circa 1,8 miliarde lei în perioada 2016 — 2018’, precizau, într-un comunicat, reprezentanții Consiliului fiscal.
Patronatele și sindicatele din industria alimentară au văzut numai beneficii prin implementarea acestei măsuri, atât pentru business-ul lor cât și pentru consumatori, mai ales că unele dintre ele se luptă de ani de zile cu evaziune de peste 40% din piață cum este situația din industria cărnii și chiar de 50-60% din piață la legume fructe.
„De la 1 iunie prețul scade real prin reducerea TVA la 9% la orice fel de produs alimentar, nu numai la carne, lapte sau fructe. Până și semințele sunt prinse, alunele, dulciurile, tot, cu excepția băuturilor alcoolice.(…) În primele zile după reducerea TVA se va vedea o scădere a prețurilor de 15%, dar pentru că toate cresc în România există posibilitatea ca din cele 15 procente să se piardă, până la sfârșitul anului, cel mult 5%. Va rămâne însă o scădere de prețuri de cel puțin 10%”, a spus, la începutul lunii aprilie, președintele Romalimenta, Sorin Minea, la finalul unei întâlniri la Ministerul Agriculturii.
Președintele Federației Naționale a Sindicatelor din Industria Alimentară „Sindalimenta”, Dragoș Frumosu, sublinia că evaziunea fiscală din industria alimentară s-ar putea diminua cu 30-40% după reducerea TVA la alimente la 9%, dar s-ar putea ajunge și la aproape 70%, dacă Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va continua controalele și va înăspri amenzile.
Primul beneficiu al reducerii TVA la alimente, în opinia acestuia, este însă cel legat de ieftinirea alimentelor ținând cont că în veniturile lunare ale unui român cheltuielile cu mâncarea se situează între 40 și 60%.
„Oamenii ar putea să facă lunar o economie între 150 și 300 de lei prin reducerea prețului la alimente. În felul acesta un pensionar își poate acoperi și medicamentele, iar un salariat are posibilitatea să își mai cumpere și altceva, nu neapărat mâncare. Eu cred că măsura de reducere a TVA conduce la reducerea prețului și are efecte, în afara celui legat de nivelul de trai al populației, și asupra consumului, pentru că numai în urma acumulării de economii putem merge și către consum. Nu în ultimul rând, vor crește vânzările și odată cu ele și firmele vor avea un profit mai bun și probabil vor fi și salarii un pic mai bune pentru angajații din industria alimentară”, a explicat Frumosu.
Deși marii retailerii, care dețin 70-80% din piața de comerț din România, și-au luat ‘angajamentul’ că efectele reducerii cotei TVA se vor vedea și la raft, producătorii și procesatorii de alimente au reclamat faptul că hipermarketurile au crescut prețurile imediat după anunțul scăderii TVA și au solicitat autorităților să țină zona comercială sub control, pentru că ei au tot felul de pârghii prin care „doar se fac că reduc prețul”.
Președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase (ROMPAN), Aurel Popescu, a semnalat că unele hipermarketuri încearcă să renegocieze taxele cu furnizorii pentru a suplini viitoarele reduceri de preț, ca urmare a aplicării cotei reduse de TVA la alimente de la 1 iunie.
„Unele hipermarketuri încearcă să renegocieze taxele cu furnizorii, ceea ce e o șmecherie aici și trebuie să nu o acceptăm. Adică ei se afișează că reduc prețul la raft cu 12% sau cu cât o fi din TVA, iar în schimb cer taxe suplimentare și majorarea taxelor existente ca să suplinească această diferență. Deja avem două semnale foarte importante și o să sesizăm Consiliul Concurenței și toate organele statului pentru că nu este posibil să facă așa ceva. Ne vom bate serios pe tema aceasta”, a spus Aurel Popescu.
Reacțiile retailerilor nu au întârziat să apară, directorul executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), Delia Nica, afirmând că nu a existat nicio creștere artificială a prețurilor produselor alimentare la raft după anunțul privind reducerea TVA la alimente, argumentând că orice majorare este dictată doar de dinamica unei piețe concurențiale.
În acest context, au fost invitați oficiali ai MADR și ANPC să viziteze marile lanțuri de magazine din București pentru a vedea cum se formează prețurile, care este situația la raft și chiar să urmărească personal evoluția unor prețuri la produsele alimentare de bază.
Nu în ultimul rând, retailerii au susținut, cel puțin la nivel declarativ, demersul autorităților de a-i sancționa pe cei care nu vor respecta „regula jocului” înainte de reducerea TVA la alimente la 9%, iar unele lanțuri de magazine au fost de acord, fie să afișeze două prețuri la raft, cu TVA 24 și cu TVA 9%, fie „să le înghețe”.
„Cora, Kaufland, Selgros și Carrefour și-au luat angajamentul de afișare la raft a prețului vechi/prețul nou, începând cu 1 iunie 2015, iar Billa, Metro, Profi, Auchan vor lua o decizie privind etichetarea la raft preț vechi/ preț nou, în zilele următoare. De asemenea, pentru înghețarea prețurilor până la intrarea în vigoare a noii legislații cu privite la reducerea TVA la 9% și încurajarea promovării produselor românești s-au angajat Carrefour, Auchan, iar Kaufland i-a în calcul această propunere”, se arată într-un raport întocmit de Ministerul Agriculturii și prezentat Guvernului în data de 6 mai.
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a precizat că instituția pe care o conduce va căuta să identifice orice comportament ilegal și orice înțelegere între agenții economici, care ar putea împiedica scăderea prețurilor.
Chirițoiu consideră că reducerea la 9% a TVA la alimente se va regăsi în prețul produselor la raft, deoarece în România există o concurență puternică la nivelul retailerilor, mult mai mare decât în alte state membre ale Uniunii Europene.
Cu doar câteva zile înainte de reducerea TVA la alimente și după mai multe controale efectuate de autorități în luna mai și rapoarte întocmite de MADR, Autoritatea națională de concurență și ANPC, în cele mai multe magazine din București se pot vedea la raft multe produse care au deja afișate două prețuri — unul cu TVA 24%, altul cu 9%, însă deocamdată ele sunt vândute ca fiind la promoție pentru că, oficial, măsura intră în vigoare pe 1 iunie.
Astfel, lanțul de supermarketuri Profi, a decis încă din 30 aprilie, să reducă anticipat TVA la alimente, la cel puțin 100 de produse alimentare, fiind totodată deschis efectuării unei unei analize din partea unui expert al Ministerului Agriculturii pe partea taxelor de intrare impuse producătorilor români.
Din 28 mai, cu doar patru zile înainte ca taxa să fie redusă, și Carrefour România a anunțat că susține, în avans, reducerea TVA la zeci de mii de produse, de la produse alimentare de bază (carne, lapte, ouă, legume fructe, pește), până la produse de cofetărie și patiserie, înghețată, cafea, ceai, sucuri sau mâncare pentru animale.
Totodată, reprezentanții Cora România afirmă că începând cu 1 iunie 2015, prețul la raft al tuturor produselor alimentare va scădea în consecință, afișând în toate magazinele sale atât prețul vechi, valabil pentru un TVA de 24%, cât și pe cel nou, aferent unui TVA de 9%. De asemenea, reducerea de TVA va fi semnalizată prin panouri și alte mijloace de comunicare prezente pe suprafața de vânzare care vor exemplifica, matematic, modul în care prețurile vor scădea, cu 12,09%, ca urmare a reducerii taxei pe valoare adăugată.
Dacă unele magazine vând deja produse care au două prețuri pe etichetă, altele au anunțat că la 1 iunie vor vinde alimente la preț fix, fără zecimale și aici este vorba de lanțul de supermarketuri Lidl, în timp ce grupul Auchan a anunțat că reduce prețurile anticipat cu 12 procente încă din 21 mai.
Chiar dacă estimările analiștilor nu sunt în totalitate optimiste în ceea ce privește efectul pe termen lung de ieftinire a alimentelor în urma cotei reduse de TVA, majoritatea românilor (87%) crede că vor scădea prețurile după reducerea TVA la alimente.
Analiștii consideră că semnalul dat de reducerea TVA va avea consecințe pozitive în stimularea consumului, principalul motor al economiei, marii câștigători ai bătăliei prețurilor fiind retailerii, ale căror afaceri ar putea primi un impuls semnificativ estimat între 15 și 20% numai în 2015.