Numărul controalelor făcute de inspectorii Autorității Naționale pentru Turism (ANT) în ultimele zile a crescut comparativ cu perioada ianuarie – iunie datorită faptului că ne aflăm în plin sezon estival și nu sunt inspecții executate cu scopul de a se da cât mai multe sancțiuni sau amenzi, a afirmat, marți, președintele interimar al ANT, Mirela Matichescu, într-o conferință de specialitate. „Nu este vorba despre controale abuzive și nici despre inspecții executate cu scopul de a da cât mai multe sancțiuni sau amenzi. Principalul motiv pentru care s-au derulat mai multe acțiuni de control este chiar interesul turiștilor! Mai precis, ne dorim ca în zonele recunoscute ca destinații de vacanță pentru majoritatea românilor — și aici nu mă refer exclusiv la zona litorală, ci și la regiunile montane sau stațiunile balneare — turistul să beneficieze de cele mai bune condiții, atât în ceea ce privește cazarea, cât și serviciile’, a precizat Matichescu. În luna iunie 2015, inspectorii ANT au efectuat peste 90 de acțiuni de control în cadrul cărora au fost verificate unități de cazare, unități de alimentație publică și agenții de turism. În urma controalelor, s-au dat amenzi contravenționale în valoare totală de peste un milion de lei și 60 de sancțiuni cu avertisment. Au fost ridicate 12 certificate de clasificare pentru unitățile de cazare și a fost retrasă o licență de turism. „Nu ne-am propus sa introducem panică în agenții economici și nici să îi obligăm ca, de teama amenzilor, să-și închidă afacerile. Ne dorim, însă, ca turismul să se bazeze pe respectul față de client, pe servicii de calitate și un raport corect între preț și beneficii. Ne dorim ca în destinațiile tradiționale de vacanță să funcționeze cât mai mulți agenți economici, însă nu putem fi de acord cu încălcarea legislației în vigoare sau cu abateri de la aceasta. Nu vom amenda vreodată agenții economici aflați în legalitate. Și nici pe cei cărora le pasă de clienții lor’, a spus Mirela Matichescu. Inspectorii ANT sunt, conform șefei instituției, echidistanți, iar balanța nu se va înclina „niciodată în favoarea unui client care încearcă să facă abuz’ de un agent economic corect. Printre principalele deficiențe constatate de inspectorii ANT s-au aflat nerespectarea obligațiilor asumate prin contractului încheiat cu turiștii și nerespectarea criteriilor în baza cărora s-au eliberat licențele, funcționarea structurilor de cazare și alimentație publică fără deținerea certificatului de clasificare, funcționarea cu o altă structură a spațiilor decât cea stabilită prin certificatul de clasificare. „Sunt conștientă că pot apărea situații extreme, mai ales în această perioadă a vacanțelor, când fluxul de turiști este foarte mare, și nu exclud niciuna dintre categorii. Aș vrea să fiu foarte clară. Nu întotdeauna are dreptate turistul. Cum nici proprietarul de hotel nu poate avea întotdeauna dreptate. Singurul instrument prin care putem reglementa o anumită situație este legea. Și fac apel să o respectăm, indiferent dacă suntem agenți economici sau turiști’, a mai spus Mirela Matichescu. Reprezentanții industriei de turism, ai ANT și cei ai ANPC au avut, la Constanța, o conferință comună privind starea litoralului românesc.