O nouă rundă de discuții între reprezentanții ROMATSA și conducerea Ministerului Transporturilor, pe 21 iulie

romatsaPatronatul și sindicatul ROMATSA trebuie să prezinte până marți, 21 iulie, anumite clarificări și soluții la cele 14 revendicări ale sindicatelor ce vizează zona profesională, cea mai importantă fiind cea legată de vârsta pensionării controlorilor de trafic. Potrivit unui comunicat de presă postat pe site-ul Ministerului Transporturilor (MT), echipele de negociere de la ROMATSA s-au întâlnit miercuri cu reprezentanții Ministerului Transportului, iar Iulian Matache, secretar de stat în MT, a solicitat puncte de vedere ambelor părți implicate în conflict. Potrivit MT, în cadrul întâlnirii s-a discutat, punctual, fiecare revendicare și s-au găsit abordări comune și propuneri de soluționare pentru multe dintre acestea. „Reprezentanții conducerii Ministerului Transporturilor au solicitat ca până marți, 21 iulie 2015, când va avea loc o noua rundă de discuții, atât patronatul, cât și sindicatul ROMATSA, să prezinte clarificări și soluții la cele 14 puncte discutate”, se arată în comunicat. Controlorii de trafic aerian au intrat, miercuri, în grevă de avertisment, timp de două ore, între 11,00 și 13,00, cauzele fiind neîncheierea Contractului Colectiv de Muncă, dar și nerezolvarea unui număr de 14 revendicări ale sindicatelor. Acestea vizează protecția salariaților, siguranța traficului aerian, dar și drepturile sindicale, cea mai importantă fiind cea legată de vârsta pensionării. Potrivit liderului Sindicatului Controlorilor de Trafic Aerian (ATCOR), Gabriel Tudorache, controlorii de trafic aerian au asigurat în prima oră de grevă de avertisment 33% din trafic, iar în cea de-a doua oră, la solicitarea Eurocontrol, în jur de 52% din traficul care trebuia să aibă loc orele 12,00 și 13,00. Ulterior, activitatea controlorilor de trafic aerian a revenit la normal, însă sindicatele nu exclud declanșarea unei greve generale, în condițiile în care au fost deja strânse în jur de 900 de semnături, deși pentru o astfel de acțiune sindicală sunt necesare doar 630 de semnături. De asemenea, sindicatele din ROMATSA intenționează să acționeze în justiție Consiliul de Administrație și Ministerul Transporturilor pentru „ilegalitățile care s-au făcut pe parcursul ultimelor luni”. Sindicaliștii reclamă neîncheierea Contractului Colectiv de Muncă pe 2015, care cuprinde și 14 revendicări ale sindicaliștilor, printre care scăderea vârstei de pensionare la 55 de ani și introducerea unui articol prin care, după această vârstă, un controlor de trafic aerian să aibă posibilitatea să fie trecut pe un alt post în ROMATSA pe măsura pregătirii lui la o direcție operațională sau de siguranță. De asemenea, sindicatele critică noua organigramă a regiei, care, spun ei, a fost făcută pentru a crea 46 de posturi doar în aparatul administrativ. „Noua organigramă nu face altceva decât să creeze posturi doar în aparatul administrativ, în condițiile în care, conform legislației internaționale, suntem într-o competiție de existență efectiv, pentru că din peste 50 de centre de dirijare în toată Europa trebuie să rămână doar șapte. Din acest motiv, am făcut eforturi deosebite în ultimii 7-8 ani, am redus numărul de controlori de trafic de la 360 la 250, am redus personalul tehnic de la 700 la 300, am redus în total de la 1.943 de salariați undeva la 1.517 salariați, pentru ca acești domni, care au venit aici cu comandă politică, să creeze o organigramă care are 1.618 posturi doar pentru aparatul administrativ. În aceste condiții, nu văd unde este interesul național despre care tot vorbește domnul ministru Oprea, căruia i-am adresat o scrisoare deschisă și l-am rugat să intervină. În niciun caz nu considerăm că interesul național este de a distruge această întreprindere și de a nu mai avea servicii de trafic aerian să oferim din România”, a subliniat miercuri liderul Sindicatului Controlorilor de Trafic Aerian (ATCOR), Gabriel Tudorache.