Natură moartă cu dansatoare | Emil Nolde

natura moarta1914 – ulei pe pânză | 73×89 cm

 

Deşi Emil Nolde (1867-1956) era membru al grupării Die Brücke, care a jucat un rol crucial în expresionismul german, el a fost un pictor cu personalitate distinctă, care a rămas o figură izolată cea mai mare parte a vieţii. Cu toate acestea, a călătorit mult – în Rusia, în Extremul Orient şi insulele Mării Sudului -, luând parte la o călătorie etnografică în care s-a familiarizat cu arta primitivă. Lucrarea lui Natură moartă cu dansatoare pare a fi un experiment, punând scena familială, domestică, alături de câteva imagini exotice văzute în călătoriile sale. În primul plan sunt două vaze cu lalele galbene şi roşii şi o sosieră în formă de vacă, amintiri de acasă. Peste fundalul în culorile calde ale pământului, atârnă o pictură înfăţişând două figuri feminine cu pieptul gol şi fustă, dansând cu un soi de abandon sălbatic – băştinaşe dintr-un loc îndepărtat. Înfăţişarea simplificată a formelor umane primitive pare să aibă mai degrabă un scop psihologic decât unul antropologic. Nolde a descris deseori stângăcia sa în relaţiile cu oamenii, inclusiv cu femeile. Aici simţim că este capabil să-şi exprime liber emoţiile prin mişcările senzuale ale dansatoarelor, însă este ţinut la distanţă sigură de feţele lor albe, depersonalizate, şi de faptul că ele se găsesc într-o altă pictură. Artist prolific şi om profund religios, Nolde a pictat figuri vizionare din Vechiul şi Noul Testament, însă, în decursul vieţii, a continuat să picteze cu aceeaşi intensitate subiecte simple, precum florile. Capacitatea sa de a capta esenţa obiectelor rămâne nucleul artei sale.

Adrian Filip