Celebrul teatru Bolșoi din Moscova a prezentat o noua versiune a clasicului ‘Un erou al timpului nostru’ de Mihail Lermontov, aducând prima oară pe scenă balerini în scaune rulante, printre care un bărbat din armată căruia i s-a amputat piciorul. Baletul, realizat de copilul teribil al teatrului rus Chiril Serebrenikov, cunoscut pentru piesele sale cu puternice accente sociale, a avut premiera miercuri seară, prezentând un amestec de dans și operă. El se inspiră din singurul roman terminat al lui Lermontov, publicat în 1840, în care se povestesc aventurile unui tânăr fără iluzii, Grigori Peciorin, prin Munții Caucaz și pe malurile Mării Negre. Deși romanul figurează în programa școlară a elevilor din Rusia, este prima oară că este transpus în balet. Bolșoi prezintă noul spectacol în contextul în care Chiril Serebrenikov, a cărui fiecare nouă realizare — mereu controversată — constituie un eveniment la Moscova, se află din ce în ce mai mult în dizgrația autorităților culturale ruse. Parchetul a cerut luna trecută analizarea atentă a șapte dintre piesele sale ca urmare a suspiciunilor de pornografie, iar Ministerul Culturii a considerat că adaptările sale ale clasicilor ruși sunt ‘nepotrivite’. Militanți conservatori au manifestat de altfel de mai multe ori în fața Centrului Gogol din Moscova, finanțat de stat și al cărui director artistic este Serebrenikov. Adaptarea romanului ‘Un erou al timpului nostru’ aduce pe scenă trei dansatori în scaun rulant din echipa națională paralimpică, care interpretează soldați răniți. Doi dintre ei au suferit amputări: unul și-a pierdut piciorul din cauza gerului când făcea armata, iar celălalt, într-un accident. Celebrul teatru moscovit a făcut modificări pentru a permite accesul scaunelor rulante, iar Konstantin Vasiliev, membru al Comitetului internațional paralimpic, care a instruit dansatorii cu handicap, arată că ‘niciodată nu s-a mai făcut așa ceva în lume’. ‘Bolșoi face în mod tradițional apologia corpului și a sănătății. Vrem să le arătăm oamenilor că persoanele cu handicap pot fi la fel de frumoase’, spune și Serebrenikov. Regizorul l-a ales drept coregraf pe Iuri Posokov, fost balerin vedetă al teatrului Bolșoi și coregraf la baletul din San Francisco. Trei tineri soliști ai trupei de balet vor interpreta personajul Peciorin de-a lungul poveștii. Muzica, compusă de Ilia Demuțki, se inspiră din Prokofiev și Stravinski, fiind scrisă într-un ‘stil simfonic clasic’, cu utilizarea unor arii de operă. Și Demuțki este cunoscut pentru abordarea unor subiecte tabu, cum ar fi opera sa ‘Discursul acuzatului’, inspirată din procesul grupului contestatar Pussy Riot din 2012. Anul trecut a fost atacat în orașul său natal, Sankt-Petersburg, pentru o altă operă controversată despre un bărbat care vâna și tortura pedofili. În cele din urmă opera nu a mai fost prezentată, lansarea ei suferind numeroase anulări.