Festivalul Internațional „George Enescu” a devenit un brand a tot ce e mai bun în România de astăzi grație entuziasmului publicului prezent în sălile de concert, a declarat joi seară directorul evenimentului, Ioan Holender.
„Prezența și entuziasmul dumneavoastră, în decursul celor șapte ediții de când am avut onoarea să alcătuiesc programul Festivalului ‘Enescu’, au făcut din acesta un eveniment, care este implicit un eveniment de frunte în arta și în cultura țării noastre, un adevărat brand a tot ce e mai bun în România de astăzi. Fără covârșitoarea dumneavoastră prezență, fără aportul tuturor cetățenilor acestei țări care plătesc impozite, Festivalul ‘Enescu’ nu și-ar fi dobândit recunoașterea și sprijinul oficialilor în cursul acestor șapte ediții, inclusiv cea prezentă”, a spus Holender, într-un discurs rostit pe scena Sălii Mari a Palatului, înaintea concertului Filarmonicii din Berlin, dirijată de Sir Simon Rattle.
Ioan Holender a salutat și prezența în cadrul ediției în care se împlinesc 60 de ani de la moartea lui George Enescu a Berliner Philharmoniker, caracterizând evenimentul drept ”o împlinire personală”.
„Este pentru noi o deosebită bucurie, pentru mine personal o împlinire, dacă îmi permiteți, că la această ediție comemorativă este prezentă pentru prima oară în istoria țării noastre de după război Orchestra Filarmonică din Berlin, în frunte cu directorul muzical, Sir Simon Rattle. Este orchestra cea mai renumită din lume, nu vreau să fac clasificări. Să nu se facă niciodată clasificări în artă. Doar în fotbal, unde stăm mai prost”, a precizat Holender.
El a evocat și memoria unui alt dirijor al Berliner Philharmoniker, românul Sergiu Celibidache, cel care a condus Filarmonica din Berlin vreme de șapte ani (1945 — 1952), afirmând că acesta este „prezent spiritual”, prin intermediul acestui ansamblu.
Holender, care îndeplinește această funcție din anul 2005, a anunțat că aceasta este ultima în care este director artistic al Festivalului ‘Enescu’ și a afirmat că îi pare rău că se desparte de public într-o „sală de congrese de partid”.
„Este ultima ediție a festivalului care este sub oblăduirea mea. Îmi pare rău că mă despart de dumneavoastră în această sală de congrese și de partid. Îmi pare rău că, cu toate încercările, toate intervențiile, toate promisiunile pe care mi le-au făcut toți președinții României de după Revoluție și mai toți prim-miniștrii, inclusiv primarul orașului, n-au făcut ca măcar un proiect al unei săli de concerte demne și decente de cultura acestei țări să se facă”, a mărturisit Holender.
El i-a îndemnat pe spectatori să rămână și pe mai departe „credincioși Festivalului ‘Enescu’ „.
„Rămâneți credincioși Festivalului ‘Enescu’. Eu nu știu cine va fi determinat de cei de la putere ca să conducă destinele acestui festival. Dar sper că va fi spre binele și pentru prosperitatea festivalului. Și închei cu vechea zicală: ‘Așa să dea Dumnezeu!'”, a mai spus Ioan Holender, care se retrage, la sfârșitul acestei ediții a festivalului, din funcția deținută.