PNL susține în moțiunea simplă pe Transporturi că „indolența Guvernului Ponta” a dus la pierderea de fonduri europene

Liberalii au depus, marți, la Senat, moțiunea simplă intitulată „Transporturile sub guvernarea PSD sau drumurile care nu duc nicăieri”, prin care acuză faptul că „indolența Guvernului Ponta a dus la stagnarea proiectelor de modernizare a infrastructurii din România” și la pierderea a trei miliarde de euro din fonduri europene.

Potrivit semnatarilor documentului, moțiunea simplă are rolul de a trage un semnal de alarmă cu privire la necesitatea unui management responsabil în domeniul transporturilor, în lipsa căruia infrastructura din România riscă „să ajungă în pragul colapsului”.

„Vă solicităm elaborarea urgentă a unui program de măsuri realist și adaptat la necesitățile imediate din domeniul transporturilor, prin care să fie evitată pierderea celor trei miliarde de euro din fonduri europene și să fie finalizate la timp proiectele. Totodată, subliniem că toți cei vinovați de situația în care se află infrastructura din România, în frunte cu ministrul, trebuie să plece! Evident, pe autostrăzile ‘construite’ de Cabinetul Ponta…”, se arată în textul moțiunii simple, care a fost semnată de 44 de senatori PNL.

Potrivit liberalilor, Ministerul Transporturilor în guvernarea PSD pare „un sat fără câini”.

„Ministerul Transporturilor nu este condus, iar infrastructura este lăsată de izbeliște. ‘Marile Proiecte’ visate de Victor Ponta și de PSD s-au năruit înainte de a fi demarate; în ultimii doi ani, Ministerul Transporturilor ne-a arătat că dezvoltarea este de fapt subdezvoltare, că modernizarea înseamnă învechire și că drumurile din România nu duc nicăieri”, se mai arată în textul moțiunii simple.

În document, liberalii critică faptul că premierul Victor Ponta se „laudă” cu lucrări de infrastructură care nu au fost demarate în perioada mandatului său ca șef al Executivului.

„După ce a plimbat Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România după bunul plac al premierului Ponta și al amicului și partenerului său de afaceri Dan Șova și a schimbat trei miniștri în 18 luni, guvernarea PSD a reușit performanța să blocheze toate proiectele de infrastructură și să piardă 3 miliarde de euro din banii europeni. Guvernul Ponta nu a inaugurat nici măcar un kilometru de autostradă început de la zero. Lucrările la toți cei 293 de kilometri cu care se laudă Victor Ponta au fost demarate înainte ca acesta să fie premier. Suntem deja în luna septembrie 2015, iar kilometrii de autostradă promiși continuă să fie un fel de Fata Morgana pentru cetățenii României. Este interesant de văzut de unde va scoate guvernul PSD cei 1.300 kilometri de autostradă promiși în Master Planul General de Transport, Master Plan avizat deja de Comisia Europeană”, mai susțin liberalii.

Aceștia adaugă că valoarea totală a proiectelor identificate în Master Plan este de 45 miliarde de euro, acoperind proiecte de investiții în infrastructura de transport a României pentru sectoarele de transport rutier, feroviar, aerian, naval și multimodal.

„Nu avem nicio certitudine însă că aceste fonduri vor fi disponibile atât timp cât ele sunt condiționate de aprobarea de către Comisia Europeană a unei derogări la deficitul bugetar în baza unui plan de reforme structurale transmis de România. Deja pentru anul viitor Comisia ne-a respins solicitarea, întrucât Guvernul Ponta nici măcar nu a fost în stare să spună ce reforme vrea să facă. Pornind de la valoarea și importanța proiectului, este absolut strigător la cer faptul că el este gestionat de Daniela Berinde, fost consilier personal și fostă directoare de imagine a ministrului demisionar Ioan Rus”, mai arată senatorii PNL.

Ei susțin că lista proiectelor de infrastructură eșuate sub guvernarea Ponta este „lungă” și că schimbările atât de dese ale miniștrilor Transporturilor demonstrează „lipsa totală de responsabilitate a PSD în ceea ce privește un domeniu esențial pentru dezvoltarea României”.

„Domnule ministru, ministerul condus de dvs. și întregul Cabinet Ponta au multe explicații de dat în ceea ce privește infrastructura din România. (…) Lista proiectelor de infrastructură eșuate sub guvernarea Ponta (…) nu poate începe decât cu autostrada Orăștie — Sibiu, închisă pentru reparații și în urma apelurilor publice că este periclitată siguranța circulației, la 10 luni după o inaugurare triumfală înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale. La autostrada Sebeș — Turda nici măcar nu s-au dat autorizațiile de construire, deși contractele sunt semnate de un an de zile.

Vorbim aici de aproximativ 440 de milioane de euro! La Câmpia Turzii — Târgu Mureș domnul Neaga ne-a anunțat că nu ne mai trebuie banii din 2007 — 2013, ci îi folosim direct pe cei din 2014 — 2020. Alți 260 de milioane de euro! La Lugoj — Deva nici acum nu au scos la licitație acele tuneluri cerute prin acordul de mediu. Alți 350 de milioane de euro!”, mai arată liberalii în documentul remis, marți, AGERPRES.

Senatul va dezbate în ședința plenului de marțea viitoare, începând cu ora 16,00, moțiunea simplă pe Transporturi.