Licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate privind construcția autostrăzii Est-Vest a fost anulată

licitatie autostrada est-vestIeșenii vor mai avea de așteptat până când autostrada care urmează să lege Estul de Vestul țării va prinde contur, măcar și pe hârtie. Aflat, marți, la Iași, ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a confirmat faptul că licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate privind construcția autostrăzii Iași – Târgu Mureș a fost anulată, din cauză că firmele înscrise la concurs nu au respectat o serie de condiții absolut obligatorii. ”În ciuda acestui lucru vreau să vă asigur că autostrada Est-Vest, investiție majoră prevăzută în Master Planul General de Transport al României, se va realiza”, a spus oficialul guvernamental. Având în vedere anularea licitației privind realizarea studiului de fezabilitate pentru construcția autostrăzii, Iulian Matache nu a putut oferi o dată certă la care ar putea începe lucrările la această investiție. Ministerul Transporturilor (MT) a dat publicității în luna februarie a acestui an, varianta revizuită a Master Planului General de Transport al României, în care a fost inclusă și Autostrada Est – Vest (Ungheni – Iași – Tg. Neamț – Ditrău – Tg. Mureș). Potrivit documentului, tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț ar urma să fie construit ca autostradă fazată (adică, în primă fază drum expres, îmbunătățit ulterior până la statutul de autostradă), în loc de drum expres, în timp ce tronsonul Târgu Neamț – Iași – Ungheni va fi construit ca autostradă cu două benzi pe sens, în loc de drum expres, așa cum era prevăzut în varianta inițială a Master Planului. Un alt drum din Moldova, respectiv Bacău – Pașcani va fi construit în regim de autostradă, cu două benzi pe sens, în loc de drum expres. Astfel, Iașul va fi conectat atât cu vestul țării (prin Autostrada Est – Vest), cât și cu sudul țării (prin Autostrada Iași – Pașcani – Bacău). În total, pentru perioada 2014-2020, Ministerul Transporturilor și-a propus realizarea a 1.301 km de autostradă, cu 645 km mai mulți decât în varianta inițiala a Mater Planului), investiția ridicându-se la 26,48 miliarde euro, din care peste jumătate doar pentru autostrăzi. În afară de tronsoanele de autostradă Târgu Mureș – Târgu Neamț, Târgu Neamț – Iași – Ungheni și Bacău – Pașcani, în document mai figurează tronsonul Sibiu – Pitești, după ce în varianta anterioară, acesta era prevăzut drept drum expres. Tot regim de autostradă va avea și cel de-al doilea inel al centurii Capitalei, în timp ce statut de drum expres vor avea segmentele Dej – Beclean – Bistrișa, în loc de drum regiotrans, în varianta inițială a Master Planului, București – Alexandria (la fel) și Alexandria – Craiova (la fel). Ca noutate, în varianta revizuită a Master Planului General de Transport apare legătura dintre Aeroportul Internațional ”Henri Coanda” și Autostrada 3 (București – Ploiești), care urmează să fie construită ca drum expres, în condițiile în care acest tronson nu fusese inclus în prima variantă a documentului întocmit de Ministerul Transporturilor. (E.M.)