Reabilitarea infrastructurii principale de irigații are nevoie de un miliard de euro pentru următorii cinci ani, iar o primă alocare din bugetul de stat ar urma să fie de 145 de milioane de euro, în 2016, a declarat, miercuri, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, în cadrul Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice din Camera Deputaților. ‘Infrastructura de irigații principală trebuie să rămână în proprietatea statului prin Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare, astfel încât să facem reabilitarea din fonduri publice, de la bugetul consolidat. Sper ca, odată aprobată această lege /a bugetului, n.r./ să avem distinct sumele în bugetul ministerului. Avem fonduri pentru reabilitarea infrastructurii secundare pentru perioada 2014-2020, perioadă în care ar trebui să fie contractate toate fondurile pe care le avem la dispoziție, adică 435 de milioane de euro. Personal, eu cred că ele vor fi contractate în 2016, cel târziu în 2017. Astfel, vom avea până în 2020 toată infrastructura secundară reabilitată. În paralel, în acești cinci ani, ar fi bine să alocăm sume în fiecare an, astfel încât să reabilităm și infrastructura principală, fără de care va fi foarte greu să folosim infrastructura secundară. Din acest motiv, ținând cont că avem nevoie de un miliard de euro pentru infrastructura principală, propunerea pe care noi am făcut-o este ca, în primul an, în 2016, să alocăm 145 de milioane de euro și, an de an, suma să crească cu 17% față de anul precedent’, a spus Constantin. Pe de altă parte, ministrul Agriculturii a menționat că infrastructura secundară de irigații trebuie să treacă în proprietate privată, iar în cazul în care organizațiile de utilizatori de apă nu-și respectă obligațiile asumate, infrastructura de îmbunătățiri funciare să revină în proprietatea statului. ‘Infrastructura secundară trebuie să treacă în proprietate privată, iar modalitatea trebuie convenită. Infrastructura să treacă în folosința organizațiilor care s-au constituit, urmând ca în momentul în care nu se fac investiții de către organizațiile de utilizatori de apă, ea să se întoarcă în proprietatea statului, prin Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare’, a afirmat șeful MADR. Acesta a adăugat că introducerea unui abonament anual pe care fermierii să-l plătească atât pentru servicii de irigare, cât și de desecare, este o măsură importantă. ‘Avem infrastructură de irigații care deservește 750.000 de hectare. La ora actuală nu se irigă din cauza costurilor. Atunci introducem un abonament pe baza căruia fiecare fermier care este într-o amenajare de irigații trebuie să plătească pentru irigare sau pentru desecare chiar și atunci când nu plouă, iar acest lucru ne va permite să umplem cu apă canalele din infrastructura secundară de irigații’, a subliniat Daniel Constantin. Membrii Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice din Camera Deputaților discută, miercuri, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.79/2013 privind modificarea și completarea Legii îmbunătățirilor funciare nr.138/2004, pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.82/2011 privind unele măsuri de organizare a activității de îmbunătățiri funciare, precum și pentru modificarea literei e) a alineatului (6) al articolului 3 din Legea nr.220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie. Potrivit documentului, se are în vedere ca infrastructura de îmbunătățiri funciare să fie pusă la dispoziția organizațiilor agricole numai sub formă de comodat pe o perioadă de 5 ani și nu gratuit ca până în prezent, cu posibilitatea de prelungire a contractului la cerere. În plus, în cadrul modificărilor se va avea în vedere, ca măsură de protecție, constituirea în contul Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare /ANIF/ a unei garanții de 10% din valoarea de inventar a infrastructurii transmise. În Expunerea de motive ce însoțește Ordonanța de Urgență se precizează că, în urma verificărilor efectuate de către specialiștii MADR, s-a constatat faptul că, în unele cazuri, organizațiile de îmbunătățiri funciare care au primit cu titlul gratuit în proprietate infrastructura de îmbunătățiri funciare nu au asigurat paza și protecția acesteia, în conformitate cu prevederile legale, rezultatul fiind devastarea acestor obiective. De asemenea, s-a constatat că infrastructura nu a fost întreținută potrivit destinației sale aflându-se în prezent în stare de degradare. În condițiile climatice actuale de alternanță a fenomenelor de secetă și inundații este important ca infrastructura de îmbunătățiri funciare să fie menținută în stare de funcționare și să fie asigurată integritatea acesteia, se precizează în documentul citat.