O dată cu începerea anului școlar 2015-2016, peste 12.000 de copii din 64 de școli primare vor lua parte la cea de-a doua ediție națională a campaniei Traffic Snake Game (TSG), inițiativă creată pentru a încuraja elevii, părintii și cadrele didactice să adopte mersul pe jos, cu bicicleta, sau cu mijloacele de transport în comun, atunci când se deplasează la școală. Campania este organizată în paralel, în 19 de țări europene. În România, Traffic Snake Game se desfășoară sub denumirea ”OSCAR, ȘARPELE HOINAR”. Ediția 2015 va avea loc în cadrul ”Săptămânii Europene a Mobilitătii”, în perioada 21 septembrie – 2 octombrie, în Iași si alte 15 orașe din țara (Aiud, Alba Iulia, Bistrița, Brașov, București, Făgăras, Focșani, Giurgiu, Mizil, Moinești, Odorheiu Secuiesc, Pitești, Râmnicu Vâlcea, Târgu Mureș, Timișoara). Potriivt organizatorilor, campania își propune să combată o serie de percepții negative privind siguranța în trafic și să promoveze modurile de deplasare sustenabile ca distractive și sănătoase. ”Mergând pe jos sau cu bicicleta, copiii devin constienți de mediul înconjurător și își dezvoltă aptitudini privind siguranța în deplasare, precum și capacitatea de a anticipa acțiunile celorlalți participanți la trafic. În plus, mersul pe jos sau cu bicicleta contribuie la atingerea necesarului de exercițiu fizic, recomandat zilnic copiilor. Un alt beneficiu provine din decongestionarea traficului și reducerea aglomerației în zonele adiacente școlilor”, precizează inițiatorii campaniei, într-un comunicat de presă. Ediția 2014 a campaniei ”OSCAR, ȘARPELE HOINAR” a înregistrat rezultate record, în cele 13 orașe din țară participante. Astfel, cei peste 7.800 de elevi înscriși în campanie au obținut economii de peste 57.000 km, care ar fi fost parcurși cu autoturismul, precum și reducerea cu peste 9.800 kg a emisiilor de dioxid de carbon. Rezultatele obținute, precum și imagini din campania desfășurată în fiecare scoală, pot fi vizualizate direct pe site-ul oficial al campaniei www.trafficsnakegame.eu/romania. Prin intermediul Primăriei Municipiului Iaşi, Coordonator al Campaniei la nivel local, ”OSCAR, ŞARPELE HOINAR” a ajuns în anul școlar 2014-2015 în patru şcoli primare (”CAROL I”, ”GHEORGHE ASACHI”, ”M.KOGĂLNICEANU” și ”VASILE CONTA” ), implicând un număr de 250 elevi. S-au obținut economii de peste 2.700 km, care ar fi fost parcurşi cu autoturismul personal şi reducerea cu peste 400 kg a emisiilor de dioxid de carbon, rezultatele în cifre, la o perioadă de aproximativ o lună după finalizarea campaniei, ilustrând schimbarea comportamentului elevilor, în raport cu utilizarea diferitelor moduri de deplasare: Primăria Municipiului Iaşi va coordona in anul scolar 2015-2016 campania la nivelul a șase şcoli primare, celor patru implicate in joc în anul școlar precedent alăturându-li-se încă două (Școala gimnaziala ”Gh. I. Bratianu” și Școala gimnaziala ”Nicolae Iorga”), implicând un număr de 340 elevi. Traffic Snake Game (TSG) este o campanie creată pentru a încuraja mersul pe jos și cu bicicleta la școală, având ca principal grup țintă elevii și părinții acestora. Campania constă într-un joc distractiv și usor de implementat. Pe lângă jocul efectiv, fiecare școală participantă este încurajată să organizeze acțiuni conexe și să educe elevii cu privire la aspecte legate de trafic și mobilitate, mediu înconjurător și sănătate. Traffic Snake Game a început ca un mic proiect în Flandra (Belgia), devenind în decursul anilor o campanie la nivel european. Practica a demonstrat că această campanie contribuie semnificativ la creșterea utilizării modurilor de transport durabil și la reducerea emisiilor de diodix de carbon. Reteaua Traffic Snake Game a fost creată pentru a răspândi și replica acest exemplu în Europa, 19 țări fiind implicate în momentul de față în această inițiativă. Principalul scop al rețelei este de a implementa campania TSG, de a extinde impactul acesteia și de a disemina rezultatele și experientele participanților. Proiectul european Traffic Snake Game Network, implementat în România de Asociatia OER, este cofinanțat în perioada 2014-2016 prin programul Intelligent Energy Europe al Uniunii Europene. (E.M.)