Directorul general al Volkswagen, Martin Winterkorn, va da miercuri explicaţii în comitetul executiv al board-ului de supraveghere, un subiect esenţial urmând să fie dacă a ştiut despre softul instalat pe 11 milioane de automobile pentru a înşela autorităţile de reglementare în privinţa emisiilor.Supravieţuirea lui Winterkorn în funcţia de CEO depinde de câteva personaje cheie în conducerea grupului, între care Wolfgang Porsche, capul familiei cu acelaşi nume care controlează majoritatea acţiunilor cu drept de vot ale VW, liderul sindical Bernd Osterloh şi premierul landului Saxonia Inferioară, Stephan Weil, care deţine drepturi speciale de blocare a voturilor. Landul Saxonia Inferioară este acţionar major al VW, cu participaţie cu drept de vot de 20%, relatează Bloomberg.Toţi trei sunt membri ai comitetului executiv al grupului.Conducerea VW s-a reunit pentru prima oară marţi seară, pentru a discuta despre criză, în condiţiile în care Guvernul german cere acţiuni rapide, a declarat o persoană apropiată situaţiei.Discuţiile ar putea continua vineri, la reuniunea board-ului VW format din 20 de membri, care are atribuţii de supraveghere.Un purtător de cuvânt al VW a refuzat să comenteze.Presiunile asupra grupului sunt în creştere, pe fondul extinderii scandalului legat de emisiile poluante ale automobilelor VW cu motoare diesel, izbucnit vineri în SUA.Winterkorn, care conduce Volkswagen din 2007, este responsabil de strategia produselor, ceea ce îl plasează în centrul unui scandal care a şters circa 24 de miliarde de euro din capitalizarea de piaţă a grupului, de la începutul acestei săptămâni.Titlurile VW au început tranzacţiile de miercuri în declin cu până la 7,4%.Dacă Winterkorn va părăsi funcţia de CEO, posibili înlocuitori sunt Matthias Mueller, şeful diviziei Porsche, susţinut de familia Porsche, şi Herbert Diess, venit recent în grup de la BMW, a spus sursa.Mueller coordonează Porsche, principala sursă de profit a grupului VW. Diess, care în iulie a preluat conducerea brandului VW, a ajutat BMW să reducă cheltuielile de achiziţii cu miliarde de euro, în timpul crizei financiare.Când preşedintele VW, Ferdinand Piech, a încercat să îl înlăture din funcţie pe Winterkorn, în aprilie, principalii lideri ai grupului au respins acest lucru, dar acum situaţia este diferită.La şedinţa de vineri, board-ul grupului urma să prelungească în mod oficial mandatul lui Winterkorn, decizie anunţată acum câteva săptămâni.”În prezent nu avem răspunsurile la toate întrebările”, a spus Winterkorn, care şi-a exprimat cele mai profunde scuze pentru pierderea de încredere suferită de grup.El nu a precizat însă rolul său în falsificarea testelor privind emisiile motoarelor diesel ale automobilelor grupului, cu ajutorul unui software.Agenţia americană pentru Protecţia Mediului (EPA) acuză grupul auto Volkswagen că a instalat sisteme electronice speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA în materie de emisii, expunând cetăţenii americani la gaze poluante. „Grupul auto german a instalat un software pentru a induce în eroare autorităţile americane în privinţa emisiilor poluante”, a anunţat Agenţia americană pentru Protecţia Mediului. Constructorul auto german ar fi instalat un software special în calculatorul de bord al unor modele diesel Volkswagen şi Audi. Dispozitivul este programat să activeze un sistem de filtrare completă a particulelor doar în timpul testelor oficiale pentru emisii. După teste, adică în situaţiile generale de funcţionare a motorului, dispozitivul dezactivează sistemul de filtrare a particulelor, susţine Agenţia americană pentru Protecţia Mediului.Potrivit autorităţilor americane, 482.000 de autoturisme cu motoare diesel au încălcat standardele federale americane privind emisiile de dioxid de carbon: modelul de Volkswagen Jetta din perioada 2009-2014, modelele Beetle şi Golf, precum şi modelul Volkswagen Passat din 2014-2015 şi modelul Audi A3. Grupul Volkswagen a recunoscut instalarea dispozitivului electronic care induce în eroare sistemele de măsurare a noxelor.Vehiculele VW implicate în scandal emit noxe cu până la 40 de ori peste limita admisă, când sunt în circulaţie, acuză EPA.În favoarea lui Winterkorn pledează rezultatele obţinute la conducerea grupului, respectiv creşterea vânzărilor cu 77%, care a făcut ca VW să devină în primul semestru cel mai mare producător auto la nivel mondial în funcţie de vânzări, înaintea Toyota.Winterkorn este şi director general al Porsche Automobil Holding, compania care administrează participaţia deţinută de urmaşii creatorului VW Beetle, Ferdinand Porsche.