Breaking News

Zeci de ONG-uri cer Ministerului Educaţiei elaborarea unui plan strategic pentru educaţie sexuală

Zeci de organizaţii neguvernamentale cer Ministerului Educaţiei să elaboreze un plan strategic pentru educaţie sexuală, arătând că deşi această materie ar trebui să fie obligatorie înainte ca tinerii să devină activi sexual, cei din învăţământul preuniversitar continuă să fie privaţi de informaţii.Mai multe organizaţii neguvernamentale semnalează situaţia critică din România în care tinerii din învăţământul preuniversitar continuă să fie privaţi de informaţii legate de educaţia sexuală şi solicită Ministerului Educaţiei, Institututului pentru Ştiinţele Educaţiei, Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Tineretului şi Sportului elaborarea unui plan strategic pentru educaţie sexuală, care să fie inclusă în curriculum-ul naţional obligatoriu şi care să fie accesibilă tuturor elevilor.”Trăim într-o societate în care se transmit masiv informaţii distorsionate despre sexualitate, prin canalele media, din care lipsesc elemente ce ţin de responsabilitate, înţelegerea funcţionării propriului corp şi respectul în relaţiile intime. Statul român, prin educaţia pe care o oferă generaţiilor tinere, are datoria de a cultiva respectul şi egalitatea între femei şi bărbaţi, acceptarea diversităţii şi cunoaşterea despre afecţiune şi sexualitate, care să-i facă pe copii şi tineri să se înţeleagă pe sine şi pe cei din jur”, se arată în apelul public iniţiat de Coaliţia pentru Egalitate de Gen, susţinut în total de 67 de organizaţii.Semnatarii solicită ca prevederile pentru educaţia sexuală să impună un standard de calitate şi să preia definiţia educaţiei sexuale formulată de centrala europeană a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), care precizează, printre altele, că educaţia sexuală înseamnă a învăţa despre aspectele cognitive, emoţionale, sociale, interactive şi fizice ale sexualităţii.

„Educaţia sexuală este adecvată vârstei şi este corectă din punct de vedere ştiinţific, având ca scop înzestrarea copiilor şi tinerilor cu informaţii, competenţe şi valori pozitive legate de propria sexualitate, relaţii sănătoase şi respectul faţă de sănătatea lor sexuală şi a altora”, se arată în apelul organizaţiilor neguvernamentale.

Semnatarii spun că statisticile îngrijorătoare şi evenimentele grave din decursul ultimului an ar trebui să constituie un semnal de alarmă pentru autorităţi şi explică ce mesaje ar trebui să transmită această materie.

Astfel, în conformitate cu definiţia OMS, educaţia sexuală trebuie să promoveze respectul între parteneri şi comportamente ce exclud orice formă de violenţă sexuală, ceea ce în viitor ar putea preveni, spun semnatarii apelului, agresiunile abominabile, precum violul comis la Vaslui de cei şapte tineri asupra unei eleve navetiste, dar ar putea corecta şi statistica care arată că, în 2012, 30 la sută dintre românce au experimentat, începând de la vârsta de 15 ani, violenţă fizică şi/sau sexuală provocată de un partener sau non-partener.

În cadrul orelor de educaţie sexuală elevilor ar trebui să li se vorbească şi despre protejarea împotriva infecţiilor cu transmitere sexuală şi prevenirea discriminării persoanelor care suferă de HIV/SIDA, dar şi despre protejarea împotriva sarcinilor nedorite. România are cea mai mare rată de sarcini la adolescente din Uniunea Europeană, de trei ori mai mare faţă de media europeană.

„În 2014, 18.600 de tinere sub 19 ani au născut, 662 dintre acestea înainte să împlinească 15 ani, iar potrivit Băncii Mondiale, România nu a înregistrat niciun progres în această direcţie din 2007. Mai mult, trei din 10 femei cu vârsta cuprinsă între 15 şi 49 de ani nu folosesc nicio metodă de contracepţie şi doar 51 la sută folosesc metode moderne de contracepţie”, se arată în documentul transmis Ministerului Educaţiei.

În cadrul acestor cursuri, copiilor şi tinerilor ar trebui să li se dea posibilitatea identificării şi semnalizării abuzurilor sexuale comise asupra lor, în special de către alţi membri ai familiei sau de către colegi de şcoală, să li se transmită cunoştinţe despre sexualitate şi funcţionarea aparatului reproductiv feminin şi masculin, dar şi despre diversitatea orientărilor sexuale, care vor ajuta tinerii să-şi înţeleagă mai bine propria identitate sexuală şi să-i respecte pe cei din jur, indiferent dacă sunt heterosexuali sau LGBT (lesbiene, gay, bisexuale sau transgender).

„Educaţia sexuală obligatorie este necesară înainte ca tinerii să devină activi sexual. O arată statisticile, o arată realitatea din jurul nostru. O arată şi atitudinea oficială a României la nivel internaţional cu privire la educaţia sexuală: ţara noastră este semnatară a Programului de Acţiune al Conferinţei Internaţionale a ONU privind Populaţia şi Dezvoltarea care prevede educaţie sexuală şi servicii de planificare familială accesibile şi de calitate pentru toţi. O arată chiar şi legea din România: reamintim că obligativitatea educaţiei sexuale în unităţile şcolare este recunoscută prin Legea 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului. Însă, în practică, în şcolile din România nu se schimbă nimic”, susţin ong-urile semnatare.

Acestea solicită Ministerului Educaţiei Naţionale să adopte o poziţie oficială pentru obligativitatea educaţiei sexuale în şcoli, iar Institutului pentru Ştiinţele Educaţiei (ISE) introducerea explicită a educaţiei sexuale în noul proiect de politici educaţionale „Repere pentru proiectarea şi actualizarea curriculum-ului naţional”, pentru a nu mai încălca dreptul unor alte generaţii de copii şi tineri la educaţie sexuală de calitate.

De asemenea, ISE i se cere să elaboreze manuale şcolare care să cuprindă informaţii adecvate vârstei elevilor, relevante şi corecte din punct de vedere ştiinţific, precum şi formarea cadrelor didactice competente pentru predarea educaţiei sexuale.

Organizaţiile semnatare salutată promisiunea Ministerului Sănătăţii din „Strategia pentru Sănătate 2020”, cerând respectarea documentului care prevede: reducerea numărului de sarcini nedorite şi avorturi la adolescente şi colaborarea cu Ministerul Educaţiei pentru „creşterea nivelului de cunoştinţe privind sănătatea reproducerii la tinerii adolescenţi”.

„Se solicită ca această colaborare între ministere să asigure accesul gratuit la metode moderne de contracepţie pentru tineri, inclusiv în zonele rurale, accesul la avort (atât din punct de vedere financiar, cât şi logistic) pentru fetele minore, precedat şi/sau urmat de consiliere psihologică, şi informarea cu privire la prevenirea infecţiilor cu transmitere sexuală, prin afişe şi pliante informative puse la dispoziţie în cabinetele medicale şcolare, aflate în administrarea autorităţilor publice locale”, se mai arată în apelul transmis Ministerului Educaţiei.