Președintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, este de părere că instituțiile statului, cu precădere Executivul, ar trebui să aibă „o reacție sănătoasă” cu privire la scandalul Volkswagen, luând în considerare și faptul că alte state europene „deja au luat măsuri provizorii”. „Doresc să vorbesc și cu prim-ministrul pe acest subiect, cred că este o problemă foarte serioasă, care afectează numeroși cetățeni români și trebuie să răspundem în mod adecvat. (…) Cred că este în primul rând datoria Executivului să ia niște decizii imediate. Dacă va fi nevoie ca Parlamentul să susțină prin măsuri legislative, le stăm la dispoziție. Chiar încerc să sensibilizez mai mult autoritățile în fața acestei situații de criză. Nu există o situație precedentă de acest gen cunoscută ca să pot spune care ar fi măsurile firești”, a declarat Tăriceanu, miercuri, la finalul unei reuniuni de lucru pe care a avut-o, la Senat, cu ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, cu ministrul Transporturilor, Iulian Matache, și cu președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, Marius Alexandru Dunca.
Acesta a explicat că în Elveția, spre exemplu, vânzările au fost sistate iar în Belgia statul s-a constituit parte civilă într-un proces cu Volkswagen, după ce constructorul a scos la vânzare autoturisme care „printr-un anumit procedeu” au trecut testele de omologare deși încălcau standardele de mediu.
Potrivit lui Tăriceanu, „firma Volkswagen a recunoscut că a înșelat autoritățile și consumatorii, urmând să recheme până la 11 milioane de automobile pentru remedierea acestei situații”.
„Prin inducerea în eroare în cadrul testelor, statul român a fost înșelat și aici sunt consecințele legate de poluare și de taxele de mediu pe care clienții le plătesc pentru fiecare mașină”, a spus Tăriceanu.
Acesta a precizat că ministrul Grațiela Gavrilescu a inițiat deja un grup de lucru, care însă ar trebui, în opinia sa, extins.
„Și mai trebuie, fără îndoială, o serie de decizii care până în momentul de față, după părerea mea, ar fi trebuit deja să fie luate. Nu e nici în momentul de față târziu, pentru că există riscul ca în continuare, prin punerea în vânzare a acestor mașini, (…) să fie achiziționate de clienți, clienții să nu poată să își înmatriculeze mașinile conform specificațiilor din cartea mașinii și din certificat și atunci statul să fie direct responsabil pentru această situație”, a mai declarat președintele Senatului.