Miniștrii Mediului din Uniunea Europeană se vor reuni luni pentru a evalua stadiul negocierilor aflate în derulare pentru consolidarea controlului emisiilor poluante la autovehicule, pentru a evita ca în viitor să se mai producă fraude precum cea a producătorului german Volkswagen, care a instalat pe anumite motoare diesel un software cu care manipula testele oficiale, relatează agenția Europa Press. O serie de țări au solicitat ca această problemă să fie inclusă pe agenda reuniunii, cu scopul de a obține mai multe informații despre modul în care este abordat scandalul la nivel european, potrivit unor surse diplomatice.
UE are în vedere introducerea, începând de anul viitor, din ianuarie, a testelor de emisii în condiții reale de mers, care să completeze actualele teste de laborator, dar mai trebuie să stabilească importanța pe care aceste noi controale o vor avea în momentul acordării permiselor.
Discuțiile se vor centra acum pe durata de tranziție până când noul sistem de teste va fi obligatoriu, deoarece, în prima fază, vor fi doar teste consultative.
O serie de sate membre, printre care Germania și Spania, vor o amânare sau o flexibilizare a calendarului stabilit de Bruxelles, care susține să se introducă progresiv din 2017 și să devină obligatorii pentru toate autovehiculele începând din 2018.
Nivelurile maxime de poluare cu oxid de azot (NOx) permise de normele comunitare sunt de 80 mg/kilometru, dar, de ceva vreme, experții au devenit conștienți de diferențele care există între măsurătorile din laborator și cele de pe șosea, au menționat sursele citate.
De aceea, Executivul comunitar susține ca această limită de 80 mg de emisii de NOx în cazul motoarelor diesel ale noilor autovehicule să fie obligatorie în cazul testelor făcute pe șosea, din 2018, deși analizează o perioadă tranzitorie de doi ani în care să fie permisă o flexibilitate de 60%, au explicat sursele comunitare.
Această propunere a fost discutată la nivel tehnic și sunt delegați care manifestă rezerve și cer o mai mare flexibilitate. Statele membre vor examina propunerea miercuri, 28 octombrie, în cadrul unei reuniuni cu comisia tehnică pentru autovehicule și apoi va fi supusă la vot.
În cazul în care Comisia obține sprijinul unei majorități calificate a țărilor, propunerea va merge mai departe și urmează a trece prin Consiliul și Parlamentul European, dar, dacă nu va obține votul, va fi prezentată Consiliului, după cum au precizat sursele comunitare, pentru ca țările membre ‘să se pronunțe mai clar și sub o mai mare presiune publică’.