Prețurile produselor alimentare nu au crescut semnificativ după anunțarea măsurii de reducere a TVA

chiosc alimentarAnaliza la nivel lunar a datelor puse la dispoziție de marii retaileri nu indică o creștere semnificativă a prețurilor produselor alimentare după anunțarea măsurii de reducere a Taxei pe Valoare Adăugată (TVA), conform raportului anual al Consiliului Concurenței privind sectoarele cheie, remis AGERPRES. ,,Valoarea coșului de bunuri format din 36 de produse nu a înregistrat fluctuații semnificative, crescând în medie cu 0,24% în luna aprilie față de martie 2015′, se arată în document. Odată cu implementarea măsurii de reducere a cotei TVA la începutul lunii iunie, se poate observa o reducere a prețului mediu lunar al coșului de 11,9%, de la 308,5 lei la 271,9 lei. Acest lucru este echivalent cu o transmitere aproape integrală a reducerii TVA de la retaileri mai departe către consumatorii finali (reducerea TVA de la 24% la 9% s-ar traduce într-o reducere a prețurilor cu 12,1%). Cele mai mari fluctuații de preț observate au fost înregistrate la categoriile fructelor și legumelor, urmate de produsele lactate, cel mai probabil, datorită efectelor sezoniere. ,,În ceea ce privește comerțul tradițional, datele prelucrate arată diminuarea prețurilor medii de vânzare în primele zile după reducerea TVA. Cu toate acestea, impactul asupra prețurilor este doar parțial, diminuarea costului total al coșului de produse fiind de aproximativ 9,1% (față de un maxim posibil de 12,1%). În plus, se observă o ușoară creștere a prețului mediu în a doua săptămână a lunii iunie, urmată de o relativă stabilizare a acestuia, ceea ce face ca nivelul valorii totale a coșului de produse la 1 iulie sa fie inferior valorii de la finele lunii mai cu aproximativ 8%’, se arată în document. Scăderea prețurilor în comerțul modern a fost mai pronunțată decât în cazul comerțului tradițional, reducerea de TVA fiind transmisă aproape integral către consumatori. Sectorul comercializării produselor alimentare reprezintă un sector de o importanță ridicată în economia românească în condițiile în care la nivelul anului 2014, în medie, 19,7% din veniturile totale ale gospodăriilor erau destinate cumpărării de bunuri alimentare. În ceea ce privește comerțul modern, perioada analizată cuprinde, în momentul de față, lunile martie — august 2015. Intervalul de timp este suficient de amplu, conform Consiliului Concurenței, pentru a observa comportamentul retailerilor atât în ceea ce privește măsura efectivă de reducere a TVA la produse alimentare (începând cu 1 iunie ac), cât și ca urmare a anunțului ce menționa data de la care a fost implementată această măsură (7 aprilie a.c.). Pentru comerțul tradițional, perioada analizată cuprinde 6 săptămâni (27 mai — 1 iulie), astfel că, în intervalul selectat, este inclusă și o săptămână înainte de implementarea măsurii de reducere TVA la produse alimentare pentru a se putea observa eventualele modificări de prețuri datorate acestei măsuri.