Curtea Supremă din Coreea de Sud a confirmat joi condamnarea la închisoare pe viață a căpitanului feribotului Sewol scufundat anul trecut, considerând că el i-a înecat de fapt pe cei 304 pasageri morți, în mare majoritate liceeni, pentru a se salva pe el însuși, relatează agențiile AFP și Kyodo. Feribotul supraîncărcat s-a scufundat în largul insulei sudice Jindo la 16 aprilie 2014, având la bord 476 persoane. Dintre cei 304 morți, 250 erau liceeni de la aceeași unitate școlară. Tragedia a bulversat, dar și scandalizat întreaga țară, după ce au apărut informații că naufragiul ar fi putut fi evitat. Ancheta a evidențiat o combinație de factori care a dus la producerea catastrofei, de la supraîncărcarea feribotului la incompetența echipajului, trecând prin lucrările ilegale de extindere a navei care i-au slăbit flotabilitatea. Alți factori au fost lentoarea operațiunilor de salvare și lipsa de coordonare. Căpitanul Lee Jun-Seok și echipajul său au fost puși la zid de opinia publică. Membrii echipajului au fost printre primii care au urcat în bărcile de salvare, abandonând sute de pasageri blocați la bordul navei care se scufunda. Furia familiilor s-a amplificat exponențial după apariția unor înregistrări video făcute de liceeni cu telefonul mobil și găsite în timpul operațiunii de recuperare a cadavrelor din epavă. În acest înregistrări se aude un mesaj transmis prin difuzoare în care pasagerii erau îndemnați să nu se miște, deși nava se înclina tot mai mult. Căpitanul Lee Jun-Seok „i-a privat pe pasageri de posibilitatea de a părăsi nava, fugind primul fără a da ordin de evacuare”, a precizat Curtea Supremă în textul sentinței. „Aceasta echivalează cu împingerea pasagerilor în apă și a-i lăsa să se înece”, se mai arată în decizie. „Numeroase victime ar fi putut scăpa sau supraviețui dacă Lee Jun-Seok ar fi dat ordin de evacuare și de părăsire a navei pentru pasagerii care așteptau în cabine sau pe coridoare”, a mai subliniat instanța. În primă instanță, fostul marinar în prezent în vârstă de 70 de ani a fost achitat de acuzația de crimă și condamnat la 36 de ani de detenție pentru neglijențe grave privind sarcinile sale de ofițer. Această decizie a fost anulată în apel, iar el a fost atunci condamnat la închisoare pe viață pentru crimă. „Acuzatul și-a abandonat deliberat și complet misiunea de căpitan. Era perfect conștient de decesele care ar fi urmat”, a precizat Curtea Supremă. La primul său proces, căpitanul a recunoscut că este vinovat de o crimă pentru care ‘ar merita moartea’, însă a dezmințit că a avut intenția să sacrifice viața pasagerilor săi. Curtea Supremă a confirmat de asemenea pedepsele pentru 14 membri ai echipajului, care variază între 18 luni și 12 ani de detenție