Adi Cristi
Adi Cristi

BLACK FRIDAY – DE LA BOUTIQUE LA SUPERMARKET

Adi Cristi

Adi Cristi

Isteria face casă bună cu comportamentul nostru, chiar dacă față de americani câștigăm cam de zece ori mai puțin. Unii specialiști afirmă că de Black Fridey americanii și românii aleargă umăr la umăr (shoulder to shoulder), ”devastând” rafturile cu orice fel de produse. Ideea de chilipir este atât de puternică încât chiar dacă ai nevoie, chiar dacă nu ai nevoie, chiar dacă ai bani pentru așa ceva, chiar dacă nu ai, ești pur și simplu prins în această hipnoză a cumpărăturilor cu orice preț. Nada care face posibilă această dezlănțuire este una simplă, verificată de psihologii comportamentului maselor, ”oferă-i cumpărătorului șansa de a cumpăra cu 20% și până la 90% mai puțin la preț, astfel și vei fi în stare să constați că poți să vinzi aceleași persoane nu o rochie de mireasă, de exemplu, ci zece rochii, dacă prețul ajunge să fie ridicol, 4 $ / bucată, de exemplu.

Nu mai vorbim de Black Friday despre nevoie stringentă, despre necesitate iminentă, chiar dacă, sunt și persoane care ”pândesc” astfel de reduceri de prețuri, pentru a-și schimba televizorul sau mașina de spălat, telefonul sau calculatorul. Aceștia alcătuiesc cel mai atent public și cel mai mulțumit de astfel de promoții binevenite, care au și rolul de solidaritate, de ajutorare a vecinului, care, din diferite motive, nu se poate îmbulzi la rafturile magazinului. Așa se explică de ce în loc de un televizor, ești pus în situația să cumperi două sau trei televizoare, câștigându-ți respectul pe palierul blocului, dovedindu-te a fi un vecin bun, de încredere, gata oricând să fi considerat omul pe care te poți baza, un posibil președinte de scară, care ar avea mari șanse să ajungă chiar președinte de bloc. Dacă reușești să gestionezi două ediții de Black Friday, întru mulțumirea tuturor celor neajutorați, din diferite motive de vârstă, handicap, lipsă de timp sau de pricepere în ”a da din coate”, pentru câștigarea liniei întâi a rafturilor doldora cu marfă vândută la un preț incredibil de redus, vei avea șansa vieții tale de a ajunge chiar președinte de cartier. Deja este mai mult decât ai visat. Deja ești recunoscutul a fi alesul celui mai mare cartier al orașului. Ești omul de încredere al cetățenilor, cel care demonstrează că nu este indiferent față de rugăminţile celor care au ajuns să investească încredere în e. Or, de la președinte de cartier la primar nu este mai mult de un nou Black Friday, în care ți-ai putea permite chiar să joci rolul binefăcătorului, a omului căruia îi pasă de cei care ar dori ceva, dar nu au cum să-și facă această poftă.

Un astfel de scenariu poate fi tentant și poate transforma un oraș într-o adevărată scenă electorală, în care cumpărăturile de Black Fridey devin cel mai bun agent electoral. Evident că DNA va descoperi fraude peste fraude, dar după cum reacționează și astăzi politicienii se pare că nu este mai mare sperietura de ”Beciul Domnesc” decât tentanta evoluție pe scara politică a țării.

Chiar dacă o astfel de posibilitate are șanse reduse de reușită, nu o putem ignora, cu atât mai mult cu cât afurisenia Bisericii Ortodoxe Române, a Preafericitului însăși, ridică notorietatea sărbătorii prețului redus. Preafericitul Daniel a gândit că ”vinerea neagră” poate fi lucrarea lui Satan, pe acest teritoriu al banului, despre care se spune că este ”ochiul diavolului”. Mulți au crezut că Întâistătătorul a fost dus în eroare de adjectivul ”black” / ”negru” asociat cu ziua de vineri, zi în are postul creștinilor este la el acasă, ca o formă de penitență, de invocare a iertării păcatelor, de curățire și purificare. Nu știu de ce o astfel de asociere, între vinerea neagră și postul negru, care se practică în Vinerea Mare, de Paște, de exemplu, este atât de brutal condamnată de Biserica Ortodoxă, din ce în ce mai confuză și mai neînțeleasă pentru o mare parte din populația creștină, din populația tânără creștină, care, dacă ar fi să evaluăm prezența în lăcașurile sfinte, am constata că ea deține majoritatea practicienilor credinței, fiind prezentă la slujbele săptămânale sau chiar de fiecare dată când calendarul creștin le dă semnalul la rugăciune, închinăciune, la mântuire și milostivire. Se spune că tineretul se apropie din ce în ce mai mult de Biserică, în timp ce preoții se îndepărtează de credincioși, mai ales în momentele în care aceștia au nevoie de ei, la o naștere, la o înmormântare sau chiar la o slujbă de pomenire. Biserica Ortodoxă riscă să rămână încremenită în acest proiect care, o dată cu drama de la Colectiv, și-a arătat și cealaltă față a sa, îmbătrânită și neputincioasă.

Black Friday nu este o sărbătoare religioasă, cum de fapt nu este nici ”unealta Diavolului”. Ea face parte dintr-un plan de marketing, bine pus la punct, cu ajutorul căruia comercianții reușesc să păstreze în actualitate pofta nebună de a vinde și de a cumpăra. Black Friday este fața de azi a obsedantului drum al civilizației de la boutique la supermarket.