Parlamentarii ieșeni ai Uniunii pentru Progresul României (UNPR) au depus joi, 10 decembrie, un amendament la proiectul Legii Bugetului de Stat pe anul 2016 cu privire la finanțarea revizuirii studiilor de fezbilitate pentru autostrada Iași – Târgu Mureș. Amendamentul, realizat cu sprijinul deputatului Dorin Petre, reprezentantul UNPR în cadrul Comisiei de Transporturi a Camerei deputaților, a fost semnat de parlamentarii Gheorghe Emacu, Camelia Bogdănici, Marin Burlea, Ionel Agrigoroaei, Tudor Ciuhodaru și Sergiu Vizitiu. În prezent nu există niciun studiu de fezabilitate actualizat pentru cele trei tronsoane ale autostrăzii. Cu toate acestea, în Masterplanul de Transport – varianta optimistă (cu reformă structurală), finalizarea studiului de fezabilitate pentru Ungheni-Iași-Târgu Neamț este prevăzută pentru anul 2016. În acest context, parlamentarii UNPR Iași solicită alocarea unei finanțari clare în 2016 pentru reactualizarea studiilor de fezabilitate pentru tronsoanele Ungheni-Iași-Târgu Neamț și Târgu Neamț- Ditrău, precum și demararea lucrărilor de execuție ale autostrăzii Iași-Târgu Mureș. ”Realizarea unei conexiuni rutiere moderne între regiunea de Nord-Est, una dintre cele mai sărace din Europa, și vestul țării, reprezintă singura șansă prin care vom putea recupera decalajul economic. Este o investiție așteptată nu numai de ieșeni, ci de toți moldovenii, inclusiv cei de peste Prut”, a declarat deputatul Gheorghe Emacu, președinte UNPR Iași. Realizarea studiului de fezabilitate privind construcția autostrăzii Iași – Târgu Mureș a fost anulată în vara acestui an, din cauză că firmele înscrise la concurs nu au respectat o serie de condiții absolut obligatorii, prevăzute în caiatul de sarcini. Potrivit variantei revizuite a Master Planului General de Transport al României, întocmit în luna februarie 2015 de Ministerul Transporturilor, document care include și construcția Autostrăzii Est – Vest (Ungheni – Iași – Tg. Neamț – Ditrău – Tg. Mureș), tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț ar urma să fie construit ca autostradă fazată (adică, în primă fază drum expres, îmbunătățit ulterior până la statutul de autostradă), în loc de drum expres, cum era prevăzut inițial, în timp ce tronsonul Târgu Neamț – Iași – Ungheni va fi construit ca autostradă cu două benzi pe sens, în loc de drum expres, așa cum era prevăzut în varianta inițială a Master Planului. (Edmond Macri)