Dupa 25 de ani de activitate ca regie autonomă, Aeroportul Internațional Iași va trece pe profit contabil la nivelul anului financiar 2015, instituția urmând să se finanțeze singură încpând de la anul. ”Dacă rezultatele trimestrului III al anului 2015 arătau deja tendința obținerii profitului contabil, rezultatele lunilor octombrie și noiembrie și estimatul deja întocmit pentru luna decembrie 2015 indică obținerea profitului contabil pe ambele paliere de activitate aeroportuară: profit contabil în cadrul activității economice aeronautice și profit contabil în cadrul activității economice non aeronautice. Astfel, primele estimări indică faptul că Aeroportul Internațional Iași va încheia anul financiar 2015 cu un profit estimat la 300.000 RON (trei miliarde de lei vechi), sumă foarte importantă, raportată la istoria rezultatului financiar obținut în istoria sa”, se precizează într-un comunicat de presă al RA Aeroportul Internațional Iași. Potrivit reprezentanților instituției, perspectiva anului 2016 este unică în istoria Aeroportului Internațional Iași, fiind pentru prima dată când regia nu va mai cere sume Consiliului Județean, în compensație, și nici sumele sub formă de subvenție, pe care statul este obligat să le suporte, indiferent de circumstanțe, pentru activitățile impuse de siguranța și securitatea aeronautică, așa cum prevede legislația română și europeană. ”Altfel spus, Aeroportul Internațional Iași a ajuns pe picioarele sale, reușind performanța unei independențe financiare totale și lâsând astfel Consiliului Județean Iași posibilitatea să aloce sumele de bani pentru alte proiecte necesare comunității ieșene”, s emai spune în documentul RA Aeroportul Internațional Iași. În acest sens, regia nu va mai încheia contractul privind prestarea SIEG în anul 2016, devenind al doilea aeroport din România, după Cluj, aparținând unui Consiliu Județean, care nu are încheiat contract SIEG cu autoritatea tutelară. “A fost o muncă titanică în acești doar trei ani de mandat la conducerea Aeroportului Internațional Iași, unde alături de o echipă de performeri ce au ales să se alăture obiectivului general de reformă totală a aeroportului, am reusit să obținem rezultate absolut istorice, în cele trei direcții principale de analiză aeroportuară. Am finalizat în timp record construcția unui aeroport nou, cu pistă, platforme și terminal, am introdus un număr impresionant de rute externe directe către principalele destinații europene, stabilind trei baze aeriene ale companiilor de transport aerian la Iași și am arătat că statul poate fi un bun administrator al bunurilor sale, trecând regia aeroportuară pe profit. Nu departe de noi este istoria sumelor uriașe ce erau alocate de către autoritatea tutelară pentru subzistență, pentru cheltuielile curente, de ordinul milioanelor de euro, dar iată că astăzi putem spune că Aeroportul Iași este o afacere a comunității, care aduce de două ori plus valoare locală: plus valoare directă, financiară, și plus valoare indirectă, fiind generatorul de dezvoltare economică locală. Niciodată, Iașul și regiunea Moldovei nu au avut șansa unei astfel de dezvoltări, pentru că evoluția de la o singură rută externă directă, operată în 2012, la 16 rute externe directe, operate în 2016, reprezintă un salt uriaș, de neimaginat acum ceva timp, iar efectele în piața locală sunt deja cuantificabile. Mediul de afaceri începe să se dezmorțească și să își stabilească orizonturi înalte, turismul înregistrează creșteri semnificative de la an la an, mediul academic se poate deplasa facil spre zonele europene de tradiție, traficul etnic a luat o amploare extrem de mare și, în cele din urmă, familiile ieșene se reîntregesc cu mare ușurință. Investitorii străini au acum mijlocul așteptat de acces în Iași și regiune. Pentru anul 2016 ne propunem o țintă de profit de aproximativ 300.000 euro, la un trafic estimat de 700.000 pasageri, însă aceste valori pot deveni chiar mai bune dacă ceea ce avem astăzi în plan, ceea ce negociem cu companiile partenere, se cristalizează în anul ce urmează. Vom aborda în mod profesionist, corporatist, întreaga activitate de aici, vom începe să investim în promovarea prin toate mijloacele, în intreaga Moldovă, a curselor directe externe din Iași, pentru a lăsa de domeniul trecutului obișnuința, generată de nevoie, ca locuitorii Iașului și din împrejurimi să se deplaseze spre aeroporturile Cluj, Târgu Mureș, Bacău și Otopeni, pentru a zbura spre Europa. Timpul acela a apus. De astăzi, Iașul va fi generatorul regional de rute, și vom primi cu mare bucurie și respect, în Iași, toți pasagerii rezidenți ai județelor învecinate”, a declarat Marius Bodea, președintele Consiliului de Administrației al Aeroportului Internațional Iași. (E.M.)