Întruniți în ultima ședință ordinară din acest an, consilierii județeni ieșeni au apropat marți, 15 decembrie, cu unanimitate de voturi, modificarea Master Planului privind reabilitarea și modernizarea drumurilor județene și comunale, document inclus în Strategia de Dezvoltare Economică și Socială a județului Iași pentru perioada 2014-2020. La propunerea consilierilor social democrați, documentul prevede, pe lângă cele trei axe prioritare și un număr de opt noi ”sub-axe”, prin care se urmărește reabilitarea și modernizarea unor tronsoane de drum, neincluse inițial în Master Plan. ”Noutatea acestei noi abordări constă într-o viziune mai eficientă a perspectivei de reabilitare și modernizare a drumurilor județene. Prin acest document, pe care l-am aprobat astăzi, absorbția fondurilor nu se va mai face pe principiul cine țipă mai tare, ci se va face pe baza unei programări, bazată pe necesitățile stringente ale județului. De asemenea, foarte important este că acest document, care include modificările Master Planului, propuse de consilierii social democrați, va putea fi prezentat autorităților creditoare în vederea finanțării lui. Considerăm că este un pas înainte, care va fi util și următorului Consiliu Județean, având în vedere că se intenționează modernizarea a circa 350 de kilometri de drumuri județene dintr-un total de o mie de kilometri, cât numără lungimea totală a drumurilor din județ, cu un cost de circa 60 de milioane de euro, din care 30 de milioane de euro ar urma să provindă dintr-un credit BERD și 30 de milioane de euro rămase din investiția privind modernizarea Aeroportului Internațional Iași”, a declarat Cristian Stanciu, liderul consilierilor social democrați din Consiliul Județean Iași. În prezent, județul Iași are 1.035 kilometri de drumuri judeţene, din care sunt asfaltați doar 517 kilometri, dar în diferite stadii de calitate a asfaltului; 386 de kilometri sunt drumuri de piatră, iar restul drumuri de pământ. Cele trei axe rutiere prioritare, incluse în Master plan, sunt următoarele: Axa I, în lungime de 94 kilometri, care cuprinde tronsonul Iaşi – Movileni – Gropniţa – Coarnele Caprei – Belceşti – Scobinţi – Sireţel – Lespezi, Axa 2, cu o lungime de 70 kilometri, care include tronsonul Iaşi – Miroslava – Ţibana – Ţibăneşti – Tansa – Dagâţa, cu ieşiri din Ţibăneşti spre Vaslui şi din Dagâţa, prin Piscu Rusului, spre Neamţ și, respectiv, Axa 3, în lungime de 60 de kilometri, care reprezintă, practic, centura uşoară a municipiului Iaşi, adică drumul Popricani –Movileni – Leţcani – Voineşti – Mogoşeşti – Ciurea – Bârnova – Tomeşti – Holboca”. Tot în cadrul ședinței de marți, consilierii județeni au aprobat, cu unanimitate de voturi, programul de investiții, dotări și sursele de finanțare ale Regiei Autonome Aeroportul Internațional Iași pentru anul 2015 și estimările pentru perioada 2016-2017, creditul de angajament în sumă de 186.000 de lei pe anul 2016 pentru revizuirea și completarea documentației tehnice aferente obiectivului de investiție ”Consolidare , refuncționalizare și mandardare clădire monument istoric str. Vasile Alecsandri nr. 6”, suplimentarea bugetului propriu al județului Iași pe anul 2015 cu sume necesare implementării proiectului ”Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Iași”, finanțat prin Programul Operațional Sectorial (POS) Mediu. Nu în ultimul rând, consilierii au mai aprobat elaborarea studiului de calitate a aerului și asistență tehnică pentru elaborarea planului de menținere a calității aerului în județul Iași, realizarea proiectului ”Regiunea Nord-Est – Axa rutieră strategic 2 Botoșani – Iași”, realizată în parteneriat între județul Iași și județului Botoșani, precum și aprobarea unui credit de angajament în sumă de 63.000 de lei pe anul 2016, în vederea achiziționării unui snowmobil utilitar cu remorcă de transport. (Edmond Macri)