De la 1 ianuarie în Moldova vor fi noi reguli pe piaţa produselor de tutungerie. În legătură cu aceasta, ziarul ”Комсомольская Правда” a publicat o investigaţie în care a scos în evidenţă ce se va schimba la nivelul consumatorului de rînd, consemnează MOLDPRES. Discutînd cu experţii şi cu reprezentanţii companiilor de tutungerie, publicaţia a stabilit că, indiferent de interdicţia generală ce vizează publicitatea articolelor de tutungerie, de la 1 ianuarie, în unităţile comerciale se permite: amplasarea echipamentului pentru păstrarea şi expunerea ţigaretelor; amplasarea produselor de tutungerie în unitatea comercială, indicarea preţurilor la ţigarete, informarea consumatorilor despre produsele de tutungerie. De asemenea, se permite utilizarea materialelor publicitare, predestinate exclusiv vînzătorilor. În acelaşi timp, KP atrage atenţie asupra faptului că, conform art. 21 p. 1 din Legea cu privire la controlul tutunului, se interzice orice formă de publicitate a produselor de tutungerie, directă sau indirectă, care ar fi predestinată consumatorilor. „Analizînd Legea, dar şi consultînd opiniile specialiştilor, am stabilit că încălcări incontestabile ale legislaţiei privind controlul asupra tutunului sînt: utilizarea pachetelor machetă; amplasarea posterelor cu denumiri de branduri de produse din tutun; utilizarea accesoriilor pentru fumat (scrumiere, brichete) pentru promovarea directă sau indirectă a produselor din tutun; amplasarea spoturilor video cu denumiri de branduri de produse din tutun; furnizarea gratuită a produselor din tutun; vînzarea produselor din tutun în set cu alte produse și/sau servicii; oferirea oricăror remunerări pentru cumpărarea sau utilizarea produselor din tutun, primelor, rambursărilor bănești, dreptul la participarea în orice joc, loterie, concurs, eveniment direct sau indirect legate de produsele din tutun; utilizarea mărcii comerciale a produselor din tutun pentru promovarea altor produse și servicii, precum și utilizarea altor mărci comerciale pentru promovarea produselor din tutun”, se spune în investigaţia ziarului.Sursa citată a stabilit că, „potrivit art. 25 p. 5 din Legea privind controlul tutunului, amplasarea în planogramă se va interzice doar din data de 20 mai 2020, adică de la 1 ianuarie 2016 amplasarea pachetelor de ţigarete nu se consideră publicitate”. Referindu-se la temerile că, după intrarea în vigoare a noilor prevederi ale Legii privind tutunul, vînzătorii nu vor putea oferi informaţii despre ţigaretele procurate, „căci, în esenţă, o astfel de informaţie poate fi considerată publicitate”, publicaţia citează Legea privind protecţia consumatorului, „unde e scris clar că vînzătorul e obligat să informeze consumatorul despre caracteristicile de bază şi preţul produselor de tutungerie”.De asemenea, KP a stabilit că, de la 1 ianuarie, „se permite doar utilizarea imaginilor de fundal substituibile care nu conţin branduri de ţigarete şi informaţii despre ţigarete cu caracter publicitar”. Pornind de la faptul că „Moldova ocupă unul din primele locuri în Europa după numărul de organe cu funcţii de control, iar cum se comportă aceste organe în raport cu cei pe care-i controlează, nu este un secret pentru nimeni”, publicaţia a încercat să găsească răspuns la întrebarea: „Nu vom ajunge oare în situaţia cînd unii „controlori”, tălmăcind legea după bunul lor plac, vor încerca să obţină profit personal?”. „În cazul pe care-l examinăm, conform legislaţiei în vigoare, unicele organe abilitate să exercite controlul privind respectarea legislaţiei despre tutun sînt cele ce efectuează controale la capitolul sănătate publică. Dar una e legea, şi cu totul alta interesele personale…”, scrie ziarul, afirmînd că, „nu ne-am dori ca o lege bună, pentru care ţara noastră a fost lăudată la nivel internaţional, să se transforme într-un instrument de promovare a intereselor cuiva”.