Ministrul Educaţiei: Nu cred că situaţii neclare trebuie să ducă la aşa abordări dure faţă de liceul Vianu

Situaţia de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu” este neclară şi nu ar fi trebuit să ducă la abordări atât de „dure” faţă de liceu, de profesori şi de elevi, a declarat luni, într-un interviu pentru Agenţia MEDIAFAX, ministrul Educaţiei Adrian Curaj.Situaţia de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu” a ajuns în atenţia Ministerului Educaţiei după ce disputa s-a amplificat în mediul online, astfel încât la liceu au loc două anchete în paralel, una derulată de către Inspectoratul Şcolar şi celalată de către un corp de control trimis de Ministerul Educaţiei.„Pentru mine este extrem de trist, liceul Vianu este unul dintre cele mai performante licee din România şi eu ţin foarte mult la prestigiul liceelor româneşti, aşa cum ţin mult la prestigiul universităţilor din România. Atunci când am aflat, am discutat cu colegii mei şi am decis că este important să trimitem un control acolo, tocmai din dorinţa de a clarifica rapid situaţia, situaţie care să nu afecteze statutul profesorilor de la liceul Vianu, elevilor de la liceul Vianu şi liceului în sine. Deci, aşteptăm, pentru că sunt mai multe variante, vedem ce va constata Inspectoratul Şcolar General, ce va constata controlul pe care l-am trimis. Sunt convins că nu vom putea avea un răspuns imediat, pentru că elevii sunt în vacanţă. Trebuie să avem răbdare ca lucrurile să se clarifice foarte bine pentru că prestigiul se câştigă greu şi se pierde foarte uşor. Nu cred că este bine ca situaţii de genul acesta, neclare, să ducă la aşa abordări dure faţă de liceu, abordări dure faţă de profesor, abordări dure faţă de elev, pentru că e un lanţ întreg”, a spus, pentru MEDIAFAX, ministrul Educaţiei.În contextul acestor evenimente, ministrul Educaţiei mai spune că ia serios în considerare elaborarea unui ghid de etică în şcoli, un ghid care să se regăsească în toate documentele pe care le va mai aborda ministerul, cum ar fi statutul elevului sau statutul profesorului.„Situaţia aceasta îmi spune că avem neapărat nevoie să ne uităm atent la un ghid de etică în şcolile din România. Nu-mi place să-i spun un regulament, dar un ghid general de etică, care să pună în ansamblu lucrurile acolo şi să ridice toate subiectele posibile: elevul, părintele, profesorul şi instituţia. Cred că trebuie să avem grijă de toate şi să avem un astfel de spaţiu în care, din păcate, contractul social care ar fi trebuit să fie şcoala, rolul ei fantastic în construcţia societăţii, să aibă şi forme scrise prin care să spunem că avem nevoie să respectăm explicit nişte reguli. Cândva nu era nevoie să le avem scrise, eu ştiu că am crescut într-o societate unde cu toţii respectam şcoala, respectam profesorii şi eu unul sunt aici pentru că am avut învăţători şi profesori deosebiţi. Vom avea grijă ca aceste norme de etică să fie reflectate în tot ce dezvoltăm de acum încolo, inclusiv la nivel de statut al elevului sau al profesorului pentru că noi considerăm că avem nevoie să le facem explicite, aceste norme de etică”, a mai spus, pentru MEDIAFAX, ministrul Educaţiei.De asemenea, ministrul a spus că este foarte important ca o astfel de situaţie „să nu afecteze o muncă extraordinară a unor elevi speciali, a unor profesori speciali, care îşi pun viaţa şi energia acolo, în ceea ce fac”.Scandalul de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu” a început la sfârşitul săptămânii trecute cu o postare de pe Facebook a unui profesor de Istorie, Marcel Bartic, director al şcolii private Little London din Pipera. În această postare, Bartic relatează ce a auzit de la mama unuei eleve care studiază la „Tudor Vianu”, mama acesteia fiind şi ea profesoară la Little London.„Într-unul din cele mai prestigioase licee din Bucureşti, genul cu cifre mari de olimpici, rezultate excepţionale, tradiţie de zeci de ani, un ilustru domn profesor de matematică, o mică somitate de-a lungul şi de-a latul Dâmboviţei, genul care lucrează cu doi olimpici şi-i pică pe restul că sunt proşti, îşi permite, mai zilele trecute, un mic gest de aroganţă cu elevii unei clase de-a zecea, c-aşa vor muşchii lui de Dumnezeu pe pământ ce e el. Cu ocazia discutării tezei pe semestrul I, evident cu note catastrofale pentru cei mai mulţi dintre copii, domn’ profesor adresează tacticos un apel celor doresc să-şi mărească nota cu un punct, să se târască în genunchi până la el la catedră. Da, aţi citit bine, SĂ SE TÂRASCĂ ÎN GENUNCHI până la el la catedră. În liniştea care s-a lăsat după cugetarea magistrului, unul dintre copii, îngrozit efectiv de perspectiva de a-şi pierde locul la acest liceu pentru care ai lui au făcut sacrificii foarte mari, S-A TÂRÂT ÎN GENUNCHI câţiva metri pentru a-i demonstra subspeciei de om că şi-ar dori acest punct. Domn’ profesor este, spune lumea în târg, indestructibil. Studii, doctorate, relaţii prin Minister, olimpici, cunoaşteţi genul. Nu e la prima poveste de felul ăsta. Copiii, o parte din ei, nu au avut curaj decât să le spună părinţilor. Aceştia sunt, la rândul lor, descurajaţi de sistemul care îl protejează, ca un zid nevăzut, pe mizeria de om care îndrăzneşte să-şi spună profesor. La această oră, sunt şanse mari să scape nepedepsit pentru simplul fapt că nimeni nu vrea să-l denunţe”, se arată în postarea publică a lui Bartic de pe Facebook.Postarea a fost preluată imediat de presă şi disputa din mediul online s-a amplificat.În acest caz, s-au conturat două atitudini.Pe de o parte este prima relatare care a apărut în spaţiul public, conform căreia profesorul de matemartică Severius Moldoveanu i-ar fi spus unui elev să se târască în genunchi până la catedră dacă vrea un punct în plus la teză.Pe de altă parte, zeci de elevi ai liceului au ieşit duminică în stradă să-şi arate susţinerea faţă de profesorul de matematică spunând că, de fapt, a fost o glumă între elevi. Potrivit elevilor, gluma a fost făcută de către un elev, nu de către profesor, iar copilul la care făceau referire colegii ar fi îngenunchiat în faţa catedrei. Însă, profesorul Moldoveanu l-ar fi trimis la loc, spunându-i că aşa ceva nu se face şi nu i-ar fi mărit nota 5 pe care o obţinuse la teză. Elevii au semnat şi o petiţie de susţinere a profesorului.Ministrul Educaţiei se declară întristat de ceea ce se întâmplă la Colegiul Naţional „Tudor Vianu”, spunând că „prestigiul se câştigă greu şi se pierde uşor”.