Două treimi dintre adulți, la nivel mondial, consideră că antreprenoriatul este o alegere bună pentru o carieră de viitor, România situându-se pe locul 4 în ceea ce privește planurile antreprenorilor de a recruta în următorii cinci ani și peste media europeană a intențiilor de a demara o afacere, potrivit noii ediții a raportului Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Conform cercetării, 66% dintre adulții din întreaga lume văd antreprenoriatul ca pe o alegere bună de carieră și mai mult de jumătate din populația activă simte că are capacitatea de a începe o afacere — arată raportul Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2015 Global Report publicat în luna februarie. Majoritatea întreprinzătorilor din întreaga lume începe o afacere mai degrabă pentru că au o oportunitate decât din necesitate, spune raportul GEM, aceasta în proporție de 78% în economiile bazate pe inovație și de 69% în cele care se bazează pe eficiență. În România, de asemenea o economie bazată pe eficiență, acest procentaj este de 69,3%. ‘Faptul că întreprinzătorii din economiile mai puțin dezvoltate ar fi motivați de necesitate pentru a începe o afacere este o percepție greșită destul de răspândită. Realitatea este că oportunități antreprenoriale de diferite tipuri există oriunde în lume și că pretutindeni există întreprinzători ambițioși, care își urmează aspirațiile”, afirmă Donna Kelley, coordonator al raportului. În România, rata activității antreprenoriale în stadiu incipient (TEA) este de 10,8% în 2015, fiind vorba de procentajul din populația activă care a făcut ceva pentru demararea unei afaceri (a strâns bani, a elaborat un plan de afaceri etc.) sau care are deja o companie cu o vechime de până le 3,5 ani. Acest indicator specific GEM are tendința de a scădea pe măsură ce economia se dezvoltă. România se situează, în 2015, la mijlocul clasamentului, ocupând locul 30 printre cele 60 de țări care au participat la proiectul GEM anul trecut). Față de 2014, România înregistrează o ușoară scădere de 0,5 puncte procentuale, însă depășește în continuare media europeană, care este de 7,8%, sau rata TEA a unor țări precum Ungaria (7,9%), Polonia (9,2%) sau Bulgaria (3,5%). Aproape un sfert dintre adulții din cele 60 de țări care fac parte din această anchetă intenționează să înceapă o afacere în următorii trei ani, relevă datele raportului GEM. Procentajul este de 29% în România, ceea ce o situează pe locul 16 în lume și mult peste media europeană, de 12,8%. Se înregistrează, însă, o ușoară scădere față de 2014, când 32% dintre românii de peste 18 ani erau interesați să se lanseze în afaceri. În paralel, implicarea guvernului rămâne foarte redusă în România: locul 48 din 62 în ceea ce privește programele și politicile de sprijinire a antreprenoriatului. Proporția antreprenorilor cu așteptări medii spre mari privind crearea de locuri de muncă este similară, indiferent de nivelul de dezvoltare al țării respective: unul din cinci antreprenori afirmând că vor angaja cel puțin șase persoane. În România, acest procentaj este peste media mondială, cu 39,8% dintre întreprinzători care își propun să angajeze șase sau mai multe persoane în următorii 5 ani, ceea ce o situează pe locul 4 printre cele 60 de economii studiate, cel mai bine plasată dintre economiile europene. 70% dintre adulții din întreaga lume consideră antreprenorii ca având un statut social ridicat în societățile în care trăiesc, conform cercetării. În toate economiile, cea mai mare rată de participare antreprenorială aparține persoanelor care se află la mijlocul carierei profesionale, din grupele de vârstă 25-35 și 35-44 de ani. Aproape jumătate sau chiar mai mult dintre antreprenorii din economiile bazate pe factori și pe eficiență activează în domeniul comerțului engros sau cu amănuntul, în timp ce aproape jumătate dintre antreprenorii din economiile bazate pe inovare au demarat afaceri în IT, precum și în domeniile financiar, sănătate, educație și alte servicii. Sectoarele principale de activitate în care se încep afaceri în România sunt comerțul (30,4%) și agricultura (24%). „Niciodată nu a fost atât de important ca acum să înțelegem ce anume poate inhiba sau stimula antreprenoriatul în diferite contexte, căci multe economii se luptă cu dificultăți, mai ales în țările în curs de dezvoltare, iar șomajul este în creștere. Global Entrepreneurship Monitor ne permite să avem o perspectivă suplimentară asupra activității antreprenoriale și să analizăm cele mai bune practici care ajută la dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii”, spune directorul executiv al GEM și autor al raportului, Mike Herrington. Economiile bazate pe factori de producție prezintă cea mai mare rată de activitate antreprenorială în stadiu incipient în rândul femeilor adulte, de 20%. Aceste economii prezintă, de asemenea, și cea mai ridicată rată de antreprenori în rândul bărbaților, ceea ce se traduce prin aproape nouă femei care au pornit o afacere pentru fiecare 10 bărbați întreprinzători. Global Entrepreneurship Monitor (GEM) este studiul cel mai cunoscut din lume în domeniul antreprenoriatului. Început în 1999 ca un proiect comun între Babson College (SUA) și London Business School (Marea Britanie), GEM este cea mai bogată resursă de informații cu privire la antreprenoriat din lume, publicând o serie de rapoarte anuale la nivel global, național sau axate pe „subiecte speciale”.